Pressinbjudan: Välkommen till Nordic Life Science Days, 7-9 september 2014.

För andra året i rad arrangeras Nordic Life Science Days. I år går konferensen av stapeln den 7-9 september på Stockholm Waterfront, och årets upplaga har redan slagit nytt deltagarrekord.

Nordic Life Science Days är Nordens största partneringkonferens för den globala life science-industrin. Företag som forskar kring framtidens medicinska innovationer träffar investerare och andra företag på konferensen för att hitta partners för att driva sina projekt vidare. Konferensen lockar ledande beslutsfattare från life science-sektorn, investerare, forskningssidan och från politik och myndigheter.

I nuläget finns det 340 affärsmöjligheter registrerade i konferensens partneringsystem, där företagen anmäler hur många projekt de har som är aktuella för antingen licensiering eller partnerskap. Detta är nästan tre gånger så många jämfört med förra årets konferens.

– Det enorma intresset för konferensen och antalet anmälda affärsmöjligheter visar dels hur het den nordiska life science-industrin är just nu med många projekt och affärer på gång, och dels att Nordic Life Science Days har blivit en naturlig mötesplats för att hitta de här affärerna, säger Jonas Ekstrand, VD för Sweden BIO.

Under konferensen kommer bland annat EY att presentera rapporten Nordic Life Science Sector 2014, som de sammanställt i samarbete med Sweden BIO och som kartlägger hur den nordiska life science-industrin ser ut idag.

Andra höjdpunkter ur konferensprogrammet är bland annat seminariet ”Redefining Early Stage Investments” som leds av Dennis Ford, vd och grundare av Life Science Nation. Seminariet belyser hur investeringssituationen för nystartade biotech- och medtech-företag håller på att förändras. Andra talare under konferensen innefattar bland andra Jan-Olof Jacke, VD för AstraZeneca AB, och Jan M Lundberg, global forskningschef för Lilly.

- Talarna kommer från hela världen och representerar hela spektrat från mindre företag och stora globala spelare till akademi och myndigheter. Tillsammans kommer de att ge en bild av hur hela life science-branschen förändras både vad gäller finansiering och inom de terapiområden som lyfts under mötet, säger Sara Gunnerås, programansvarig för Nordic Life Science Days.

Bland de stora läkemedelsbolagen kommer bland andra AstraZeneca, Bristol-Myers Squibb, Pfizer, Johnson & Johnson, Lilly, Merck MSD, Novo Nordisk, Roche, och Sanofi. Anmälda investerare är bland andra Almi Invest, FourierTransform, FundedByMe, Hadean, HealthCap, Industrifonden, Merieux Development, Monitus Reasearch, Novo Seeds, Red Alpine Fund, Recipharm Venture Fund, Seventure Partners, P.U.L.S., SEB Ventures, SR One, och Sunstone Capital.

För ytterligare frågor om Nordic Life Science Days, kontakta Ingrid Heath, vice VD SwedenBIO

Mail: ingrid.heath@swedenbio.com

Tel: 0701 74 76 33

För pressackreditering till konferensen, kontakta: Gemma.Howe@instinctif.com (engelska).