OS-medaljören Carl Hester, här på Uthopia, kommer till Sweden International Horse Show till fots, sedan hans häst fått kolik. Foto: Roland Thunholm.

Carl Hesters häst skadad i boxen NV

Dressyrryttaren Carl Hesters häst Wanadoo har fastnat i boxen och sedan fått kolik.

Carl Hester är förtvivlad.
- Hästen är på veterinärkliniken. Jag kan inte tro att det är sant, allt är en katastrof, säger Carl Hester, som därmed inte kan rida i dressyrklasserna under Sweden International Horse Show.

Men Carl Hester kommer till Friends Arena för att medverka i showen.

Carl Hester kommer att vara med på Friends Arena under hela fredag förmiddag. Tillsammans med Patrik Kittel och Isabell Werth kommer han att bilda en expertpanel som bjuder på personliga kommentarer och infallsvinklar under dressyrföreställningen.

Patrik Kittel som är ansvarig för inbjudningarna är även han ledsen över händelsen i Hesters stall.

- Det här är en extrem otur, men vi arbetar med hästar och vad som helst kan hända. Vi letar för fullt efter en bra ersättare. När det kommer till startfältet så kommer några av världens finaste dressyrhästar till start. Det kommer ända att bli en otrolig kvalité på tävlingen, säger Patrik Kittel.

Med två avhopp sent in på tävlingarna är även ordförande Ulf Rosengren, som har arrangerat tävlingarna i 24 år, ledsen över den extrema otur som drabbat Carl Hesters stall. Tidigare i veckan meddelades att Charlotte Dujardins häst Uthopia, som Carl Hester ansvarar för, inte heller kan komma till start.

- Som arrangör vet vi att allt kan inträffa, och också gör det. Sådant här är inte så vanligt, men det händer. Vårt jobb som arrangör är att ha breda startfält vars kvalitet inte avgörs av enstaka ryttare. Och Patrik Kittel har gjort ett fantastiskt jobb med startfältet, som trots dessa sena avhopp håller en otroligt fin kvalité. Vi gör nu allt vi kan för att hitta en bra ersättare, men oavsett så kommer spektakulärt fina ekipage bjuda på fantastiskt dressyr nästa helg, säger Ulf Rosengren.

Sweden International Horse Show 24-27 november 2016, http://www.swedenhorseshow.se/