Frida Andersén red inomhusfälttävlan i Friends Arena under premiäråret 2014. Nu är hon tillbaka och rider i det svenska laget. Foto: Roland Thunholm

Fartfyllt när inomhusfälttävlan tar över Friends Arena

Sweden International Horse show bjuder traditionsenligt på fart och fläkt när internationella fälttävlansryttare gör upp i terrängmomentet inne på arenan. Publiken garanteras fartfylld stämning och snabba ritter i SIHS Indoor Cross Country som avslutar hela evenemanget på söndagen.

Stämningshöjaren och publikfavoriten inomhusfälttävlan finns med även i årets fullspäckade program under adventstävlingarna. Arenan fylls med spektakulära hinder och fälttävlansryttarna gör upp i en inomhusvariant av terrängmomentet. I årets upplaga av Sweden International Horse Show har klassen ändrat dag och avrundar hela showen på söndagskvällen.

Vid 2019 års tävlingar möttes de tre länder som tog lagmedalj på EM – Sverige, England och Tyskland i en hård kamp på Friends Arena. Då tog engelska världsettan, Oliver Townend, hem segern. I år står det klart att Tyskland, Sverige och våra nordiska grannländer ställer upp med lag.

Sveriges lagkapten Fredrik Bergendorf har med sig Christoffer Forsberg som var med och tog EM-brons tidigare i höst. Sofia Sjöborg, som slutade på trettonde plats i EM-debuten, rider också i laget tillsammans med Aminda Ingulfson och Frida Andersén.

Chef d'Equipe – Fredrik Bergendorff
Aminda Ingulfson
Christoffer Forsberg
Sofia Sjöborg
Frida Andersén

Tyskland
Chef d’Equipe – Detlef Peper
Hanna Knüppel
Heike Jahncke
Jan Matthias
Rebecca-Juana Gerken

Nordic Mix
Chef d'Equipe – Michael Brandt
Peter T. Flarup (DEN)
Elmo Jankari (FIN)
Emilie Lindgren Laumann (NOR)
Anna Nilsson (SWE)

SIHS Indoor Cross Country rids söndag 28 november med start klockan 20:00.

Ändringar i hoppningen och dressyren
Två ändringar har skett i de internationella startfälten i hoppning (CSI4*) och dressyrens Saab Top 10 (CDI5*). Stephanie Holmén ersätter Angelie von Essen i hoppklasserna. I dressyren har Isabell Werth varit tvungen att lämna återbud. Ny in i startfältet är Jennie Larsson på Zircoon Spring Flower.

Alla startfält klara
Här hittar du de fullständiga deltagarlistorna i alla tävlingsklasser under Sweden International Horse Show.

Sweden International Horse Show 25-28 november 2021, www.horseshow.se