EM-brons till det svenska fälttävlanslaget i helgen som gick. Foto: eventingphoto.com

Fyra medaljer på två veckor NV

Svensk ridsport visar återigen toppklass och har tagit fyra EM-medaljer på två veckor. Tre EM-brons och ett EM-silver har det blivit.
Medaljörerna hyllas av Svenska Ridsportförbundet, Sweden International Horse Show och publiken på Friends Arena den 28 november.

Det började i Rotterdam, Nederländerna, där dressyrlaget med Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, tog ett EM-brons och Louise Etzner Jakobsson följde upp med ett EM-silver och ett EM-brons på samma mästerskap. På söndagen kunde fälttävlanslaget med Malin Josefsson, Niklas Lindbäck, Louise Romeike och Ludwig Svennerstål, kliva upp på prispallen och ta emot ett EM-brons i tyska Luhmühlen.

-Svensk ridsport är stark och jag är oerhört stolt över att vara ordförande i ett förbund som har så fantastiska ryttare, säger Ulf Brömster, ordförande i Svenska Ridsportförbundet, och jag ser fram emot att gratulera dem personligen på Friends Arena i november.

Tidigare i somras tog det svenska young rider-laget i dressyr, Linnéa Williamsson, Elin Mattsson, Cecilia Bergåkra Berglund och Evelina Söderström, ett EM-brons i San Giovanni in Marignano, Italien.
Jimmy Andersson och Rebecka Mårtensson slog till med varsin silvermedalj på Special Olympics World Games i mars.
De är naturligtvis också inbjudna till hyllningen, liksom förbundskaptenerna och lagledarna Bo Jenå, Agneta Aronsson, Fredrik Bergendorff, Tina Due-Boje och Heléne Erlandsson.

Årets mästerskapssäsong är inte helt avslutad. Blir det fler medaljer, blir det fler att hylla.

Sedan flera år får publiken under Sweden International Horse Show chansen att hylla årets medaljörer.
I år blir det på torsdagskvällen, då får publiken även se fälttävlansryttarna i action under den spännande inomhusfältävlan.

Biljetter till Sweden International Horse Show finns ute, biljettsläpp var tidigare i år.

Sweden International Horse Show 28 november - 1 december 2019, http://www.swedenhorseshow.se/