Helt nytt dressyrkoncept på Friends Arena 2016

Helt nytt dressyrkoncept på Friends Arena 2016

Sweden International Horse Show storsatsar på dressyrpubliken inför 2016.
Ett helt nytt dressyrkoncept kommer presenteras under våren.

- Vi har valt att skapa ett nytt upplägg för dressyren i år. Världscupen har haft en negativ utveckling under flera år, stjärnorna har uteblivit och det blir tunnare och tunnare startfält. Vi håller förstås ögonen på världscupens utveckling framöver men just nu tror vi väldigt mycket på vårt nya koncept, säger Ulf Rosengren, Ordförande SIHS.

Och med det nya konceptet, som presenteras senare i vår, hoppas nu sportchef Malin Baryard Johnsson att dressyren ska återfå sin höga status i Sverige och i Stockholm.

- Dressyrpublikens upplevelse har stått i fokus under vårt arbete och jag är helt säker på att det kommer bli ett fantastiskt lyft för hela SIHS, säger hon.

- Men även de aktiva inom sporten har varit med och format konceptet. Bland annat har Patrik Kittel varit till stor hjälp, fortsätter hon.

Som en del i ledet att förnya dressyren har Malin Baryard Johnsson förstärkt den sportsliga delen av ledningsgruppen med dressyrprofilen Kristian von Krusenstierna. Kristian kommer att ingå som en del av ledningsgruppen med specialuppdrag inom förnyelsen av dressyrkonceptet.

Kristian är aktiv tävlingsryttare och ingår till vardags i svenska landslaget inom dressyr.

-Jag älskar verkligen min sport och vill att den ska fortsätta att utvecklas och nå fler människor. Genom det här uppdraget kan jag vara med och påverka och hitta nya sätt att visa upp riktig bra ridning och fina hästar, säger Kristian.

Sweden International Horse Show planerar för biljettsläpp med 2016 års program i mitten av maj och kommer då att presentera det nya konceptet i sin helhet.

Sweden International Horse Show 2016 – 24-27 november, http://www.swedenhorseshow.se/

Sweden International Horse Show 26-29 november 2015, http://www.swedenhorseshow.se/