Carl Hester och Charlotte Dujardin från Storbritannien, två av världens bästa dressyrryttare.

I huvudet på världens bästa dressyrryttare

Vad tycker egentligen världens bästa dressyrryttare om svensk framtidsdressyr?

Top Stars Dressage Final på Sweden International Horse Show lockar den absoluta världstoppen. Superstjärnor som Charlotte Dujardin, Carl Hester och Isabell Werth är redan klara. Men de inresta stjärnorna kommer inte bara att rida. De kommer även att kommentera och diskutera den svenska dressyren tillsammans med publiken.

Konceptet att inte bara få se de största rida utan även höra hur de resonerar och tänker, är något som dressyrryttaren Kristian von Krusenstierna ligger bakom, tillsammans med Patrik Kittel.

- Vi vill båda göra något nytt för svensk dressyr och ta med vår sport in i framtiden. Till skillnad mot hoppryttarna så gör dressyren inte ofta så mycket saker runt tävlingarna. Det vill vi ändra på, säger Kristian von Krusenstierna, dressyrrådgivare för SIHS.

Patrik Kittel, tillsammans med världens bästa dressyrryttare, kommer bjuda på insatt expertis och personlig show under hela dressyrföreställningen under fredagens förmiddag, 25 november. Patrik Kittel agerar programledare/moderator för den unika expertpanelen av Top Stars inresta storstjärnor. Tillsammans diskuterar de vad de ser under klasser som Lövsta Future Challenge, Champion of the Winners och Dressage Power Future Stars.

- Fredag förmiddag innehåller klasser som väldigt väl täcker in gräddan av svensk dressyrframtid som kvalat till SIHS; unga ryttare, unga hästar och de hästar som precis ska ta steget till Grand Prix. Det ska bli oerhört spännande att höra vad världens bästa dressyrryttare tycker om vad vi har att komma med, säger Kristian von Krusenstierna.

Sweden International Horse Show 24-27 november - tidsprogram och biljetter med Dressyr Special

Sweden International Horse Show 24-27 november 2016, http://www.swedenhorseshow.se/