Inomhusfälttävlan här för att stanna

Det blev succé direkt.Inomhusfälttävlan lyfte taket på Friends Arena vid Sweden International Horse Show.

Succén säkrar en fortsättning och nu släpps biljetterna till årets tävling.

Inomhusfälttävlan blir från och med nu ett stående inslag under Sweden International Horse Show. Och efter framgången både bland publik och ryttare har intresset för den nya grenen tagit fart.

- Det extremt stora intresset har gjort att vi nu väljer att enbart släppa dessa biljetter innan övriga biljetterna, säger Ulf Rosengren, ordförande Sweden International Horse Show.

En lyrisk publik mötte världsstjärnorna med stående ovationer och enormt jubel i Friends Arena. Succén bäddar för en fortsättning på inomhusfälttävlan. Och en fortsatt satsning är viktig inte bara för Sweden International Horse Show.

- Att få komma in på de stora arenorna och möta den stora publiken är utvecklande och viktigt för fälttävlan som sport. Detta var en succé både bland ryttare så väl som publiken, säger Jan Jönsson, professor i ridkonst och tävlingsledare under SIHS.

Det var hög kvalitét på både ryttare och hästar på plats.

- Lagtävlingen mellan världens bästa nationer är något vi är väldigt ensamma om. Det var en fantastisk samling av världens bästa ryttare på plats i Friends Arena. Den höga kvalitén på ekipage tillsammans med banan och stämningen hos publiken är det som gör den här tävlingen så bra, fortsätter Jan Jönsson.

Det var ingen en lätt uppgift att vinna den eftertraktade traktorn som var förstapriset.

- Det krävdes en rutinerad häst för att klara av nivån på tävlingarna och motståndet var i absoluta toppklass. Jag tror att bland annat en del svenskar kommer att tänka till en gång till när de väljer vilken häst de tar med till årets tävlingar, säger Jan.

Den som hade rutinen var Niklas Lindbäck och hans Mister Pooh.

- Det var en utmanade bana som krävde både en väl avvägd ritt och ett högt tempo. Fantastiskt kul att få vinna och en helt otrolig stämning. Både jag och Mister Pooh stortrivdes, säger Niklas.

Inomhusfälttävlan är här för att stanna. Den svenska publiken har många fler tävlingar att se fram emot.

- Som sportchef är det väldigt roligt att få vara med att utveckla ridsporten på det här sättet. Inomhusfättävlan breddar inte bara vårt utbud utan tillför även en ny dimension för den svenska ridsportspubliken, säger Malin Baryard, sportchef SIHS.

Sweden International Horse Show 26- 29 november 2015, http://www.swedenhorseshow.se/