Inomhusfälttävlan till Friends Arena

Inomhusfälttävlan till Friends Arena

Pressinformation från Sweden International Horse Show 2014-02-24

Sweden International Horse Show släpper biljetterna till 2014 års evenemang och avslöjar årets stora nyhet. För första gången i Sverige presenteras inomhusfälttävlan.
- Det är en häftig upplevelse att rida terränghoppning inomhus och en unik chans att komma nära vår publik, säger Sara Algotsson Ostholt, OS-silvermedaljör från London 2012.

Nu tas ett nytt grepp om ridsporten i Sverige. Torsdagen den 27 november fylls Friends Arena med stockar, vattenhinder och andra spektakulära terränghinder. Internationell inomhusfälttävlan är något utöver det vanliga. Ridsportens mest actionfyllda gren kommer nu in i strålkastarljuset.
- Vi var först med att ta in internationell fyrspannskörning och nu är vi först med inomhusfälttävlan.
Från och med i år har vi dessutom helt nya förutsättningar, arena- och ytmässigt, för de här actionfyllda grenarna, säger Ulf Rosengren, ordförande för Sweden International Horse Show.

Sara Algotsson Ostholt tror att detta kan komma att utveckla sporten i framtiden.
- I den här formen tror jag att även icke hästintresserade kan få ett större intresse för sporten. Jag hoppas ju givetvis att det här kan få samma effekt som efter OS 2012.

Konceptet är en typ av omhoppning men med terränghinder, fasta sådana. Banan består även av några rivningsbara hinder. Under en och en halv minut får publiken se ryttarna ta sig an många olika typer av svårigheter.
- Det krävs lite extra av hästarna. De behöver vara mer vändbara än normalt och framförallt tåla publiktrycket. Det har varit slutsålt där vi har ridit tidigare, säger Sara.

De stora hindren kommer fraktade från tyska Stuttgart - vattenhinder, fasta uthopp, stockar och häckar tillsammans med den erfarna banbyggaren från Stuttgart, Gerd Heiber. Alltsammans byggs upp under en dag ute på Friends Arena. Torsdagskvällen under evenemanget kommer helt att gå i fälttävlans tecken och inleder samtidigt en ny era inom ridsporten.

- Det är jätteroligt att vi kan presentera en ny tävlingsgren och att vi får in ännu fler duktiga tävlingsryttare i evenemanget, säger Malin Baryard Johnsson, sportchef Sweden International Horse Show.

Biljettsläpp
Onsdag 26 februari 2014 släpps biljetterna till årets evenemang. I samband med biljettsläppet presenteras fullständigt programinnehåll på www.swedenhorseshow.se/program

Torsdag 27 november, Sweden International Horse Show 2014.
Internationell inomhusfältävlan. Terrängkonceptet från Stuttgart med tidshoppning över en blandning av terränghinder och några rivningsbara hinder. Under cirka en och en halv minut per ritt tar ryttarna sig an många olika typer av svårigheter som vattenhinder, uthopp och andra spektakulära terränghinder.

Sara Algotsson Ostholt
Ålder: 39 år
Bor: Warendorf, Tyskland
Familj: Maken Frank Ostholt och dottern Wilma
Klubb: Ridklubben Udden
Bästa hästar: Wega (sto född 2001, e. Irco Mena – Labrador) och Reality (sto född 2004, e. Rabino - Prince Thatch xx)
Sara Algotsson Ostholt kommer från en riktig hästfamilj. På föräldragården hemma i Körningsven utanför Kalmar föder mamma Margareta Algotsson upp tävlingshästar och storasyster Linda Algotsson har liksom Sara tillhört det svenska landslaget i fälttävlan i många år. 2008 sa Sara upp sig från sitt kontorsjobb och flyttade till tyska förbundsanläggningen Warendorf för att satsa på hästar på heltid. Då hade hon redan ridit ett OS på hästen Robin des Bois, i Aten 2004. 2012 var det dags igen. Den här gången på Wega, uppfödd hemma i Körningsven. Sara red hem ett historiskt OS-silver och blev Silver-Sara med hela svenska folket. Kort därpå samlade en facebookgrupp ihop dryga 800’000 kronor för att säkra framtidslöftet Mrs Medicott i Saras ägo. Hästen döptes om till Reality och var ett år senare med och bärgade svenskt lagsilver på EM i fälttävlan i Malmö 2013.

Nu tar svensk ridsport ett nytt stort kliv i sin utveckling. Sweden International Horse Show tar plats i norra Europas största och modernaste arena, Friends Arena.