Isabell Werth klar för Sweden International Horse Show

Isabell Werth klar för Sweden International Horse Show

Tyska dressyresset Isabell Werth har även detta år tackat ja till Sweden International Horse Show. Det blir sista gången hennes vapendragare Weihegold OLD visar upp sig för svensk publik.

Isabell Werth och Weihegold OLD är klara för prestigefyllda Saab Top 10 Dressage Final under Sweden International Horse Show på Friends Arena den 25-28 november. Under tre år, 2016 till 2018, stod ekipaget som segrare i den prestigefyllda tävlingen. 2019 fick Werth se sig besegrad av danska Cathrine Dufour. Årets start blir sista chansen för publikfavoriterna att ta tillbaka titeln då pensionärsliv väntar för 16-åriga Weihegold OLD nästa år.

Ekipaget hade en minst sagt makalös karriär tillsammans sedan start 2016 med otaliga mästerskapsmedaljer i olika valörer från OS och EM. Senaste mästerskapsmedaljen för radarparet blev ett EM-guld i lag i tyska Hagen i början av september, samt ett individuellt silver i Grand Prix Special. Isabell Werth ligger bara nu två på världsrankingen efter landsmaninnan Jessica von Bredow-Werndl.

- Startfältet i år kommer, som alla andra år, vara i absolut toppklass! Vi kommer ha guldmedaljörer, världsstjärnor och hästar i världsklass. Många är sugna på att rida inför fantastiska publik igen och årstävling kommer att bli något alldeles extra, säger Patrik Kittel, initiativtagare till Saab Top 10 Dressage och dressyransvarig SIHS.

Saab Top 10 Dressage Final är efter några år ett välkänt begrepp och inbjudna till finalen är de högst placerade på dressyrens världsranking.

- Vi är mycket glada att återigen få bjuda i världseliten i dressyr till Saab Top 10 under Sweden International Horse Show. Efter att tävlingen tvingades till ett uppehåll förra året ser vi extra mycket fram emot att få bjuda publiken på dressyr på absoluta toppnivå igen, säger Stefan DeFlon på Saab.

I startfältet finns också en öppning för svenska dressyrryttare, och med största sannolikhet kommer någon eller några av de svenska toppryttarna Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, som finns på deltagarlistorna.

Tävlingen avgörs genom en Grand Prix på lördagen den 27 november och avslutas med en Grand Prix Kür på söndagen den 28 november.

Se hela programmet för Sweden Horse Show här.

Sweden International Horse Show 25-28 november 2021, www.horseshow.se