Jessica von Bredow-Werndl kommer tillbaka. Senast var på SIHS 2019. Foto: Roland Thunholm

Världsettan klar för Saab Top 10 Dressage

Nu står det klart att ingen mindre än dressyrdrottningen själv, Jessica von Bredow-Werndl, kommer till Sweden International Horse Show! Världstvåan Cathrine Dufour är redan klar för start. Publiken på Friends Arena kommer minst sagt att bjudas på spännande dressyr i absoluta världsklass.

Det blir en storslagen show när några av de bästa dressyrryttarna i världen ska göra upp i Saab Top 10 Dressage på Friends Arena den 25-28 november. Nu är även den bästa av de bästa klar för start.

Tyska Jessica von Bredow-Werndl plockade hem inte bara en, utan två guldmedaljer från OS i Tokyo tidigare i somras. I den avslutande küren red hon hem segern med storslagna 91,732 procent. Guldtåget fortsatte även under EM i tyska Hagen i september. Där stod hon återigen högst upp på prispallen i alla klasser, både individuellt och i lag, och åkte hem med tre guld.

Till Stockholm tar hon med sig guldhästen TSF Dalera BB. Ekipaget har tillsammans ett personbästa på svindlande 93,025 procent i kür. Den svenska publiken får se det 14-åriga stoet dansa fram i en Grand Prix på lördagen och en Grand Prix Kür under söndagen.

- Dalera har mycket energi och vi är taggade inför Saab Top 10-finalen i Stockholm! Jag har varit där två gånger tidigare och älskar Sverige. Jag ser mycket fram emot den fantastiska publiken på Friends Arena, säger Jessica von Bredow-Werndl.

Storslaget sällskap i klassen

Världsettan får sällskap i klassen av landsmaninnan Isabell Werth som tillsammans utgjorde delar av Tysklands guldlag både under OS och EM. Dessutom finns titelförsvararen från 2019, Cathrine Dufour, med i startfältet. Topprankade danskan Carina Cassöe Krüth tävlar också och de ryttare som representerar Sverige är Patrik Kittel och Therese Nilshagen.

Nytt för i år – öppen träning

Genom en ny programpunkt för i år har publiken på Friends Arena möjlighet att inspireras ytterligare av världsstjärnorna. Under en öppen träning kommenterar Pether Markne när dressyrryttarna tränar sina topphästar på arenan klockan 09:30 på fredagen.

Vilka fyra ryttare som återstår presenteras inom kort.

Se hela programmet och köp biljetter till Sweden International Horse Show här

Sweden International Horse Show 25-28 november 2021, www.horseshow.se