Boyd Exell, Australien, har vunnit sex (!) år i rad i Friends Arena. Kan någon utmana honom i år? Foto: Roland Thunholm

Medaljörerna kör i Friends Arena

Regerande världsmästaren kommer, det gör även regerande europamästaren. När fyrspannens världscup, FEI World Cup Driving, kommer till Friends Arena och Sweden International Horse Show är det med ett stjärnspäckat startfält.

Totalt startar sex kuskar vid varje omgång av fyrspannens inomhusvärldscup. Och när kuskarna själva får önska startplatser står Stockholm och Sweden International Horse Show högt i kurs. Världsmästaren Boyd Exell (AUS), färske Europamästaren Bram Chardon (NED) och EM-bronsmedaljören Michael Brauchle (GER) har alla valt att komma till Stockholm. De kompletteras av Mareike Harm (GER) och Glenn Geerts (BEL).

Tävlingens wild card går till svenske hemmakusken Fredrik Persson, som slutade sexa på EM tidigare i höstas.

- Vi är väldigt glada över det starka startfältet som vi kan presentera i år. Flera spännande kuskar kommer, kanske kan någon utmana Boyd Exell om segern i år, säger Dan Henriksson, tävlingsledare sportkörning, Sweden International Horse Show.

Boyd Exell har vunnit de senaste sex (!) världscupdeltävlingarna i Friends Arena. Kan någon rå på fyrspannens gigant i år?

Tidsprogram världscupen fyrspann
Fredag 1 december kl 21:40
Lördag 2 december kl 18:30

Så går det till
En uppvärmningsklass (fredag) och en världscupklass (lördag).

Banan består av maximalt två maratonhinder, en bro, en speedbox och åtta till tolv portar med koner med bollar. Banan körs på tid. För varje boll som rullar ner blir det fyra straffsekunder. Snabbast tid vinner. De tre kuskarna med bäst tid i lördagens världscupklass kör en omkörning för att kora segraren.

FEI Driving World Cup 2023/2024
31 oktober – 5 november Lyon, Frankrike
9-12 november Maastricht, Nederländerna
15-19 november Stuttgart, Tyskland