Dressyrryttaren Therese Nilshagen slog igenom med dunder och brak på EM i Göteborg i somras. Bästa svensk, bronsmedalj i lag och nära individuella medaljer i mästerskapsdebuten. Foto: Roland Thunholm

Stjärnskottet Therese Nilshagen till Saab Top 10

Dressyrryttaren på allas läppar är Therese Nilshagen – Sveriges nya stora stjärnskott. Och nu är Therese som andra ryttare klar för Saab Top 10 Dressage i Friends Arena. Hon rider såklart på den svarta sagohingsten Dante Weltino OLD.

- Det är fantastiskt roligt! Det hörs ju till och med på namnet hur stor det här är. Top 10 betyder väldigt tuff konkurrens men det ska bli jätteroligt att komma till Friends Arena, säger Therese Nilshagen.

Therese Nilshagen, som tillsammans med sagohästen Dante Weltino har tagit dressyrvärlden med storm, är nu rankad bland de tio bästa i välden. Därmed är hon också klar för Sweden International Horse Show för att tävla om närmare två miljoner kronor i prispengar.

Nilshagen är ridskoletjejen från Vällingby Ridklubb som aldrig ägt en egen häst. Hon jobbade på ridskolan för att ha råd att rida två gånger i veckan. Nu har hon tagit sig hela vägen in i världseliten och Top 10-rankingen. Hon har själv utbildat sin häst och det var med de fina fjärde- och femteplatserna på EM i Göteborg i somras hon slog igenom på allvar. Therese bidrog dessutom starkt till det svenska lagbronset.

- Efter EM har vi tagit det lite lugnt. Dante har fått vila upp sig och jag har passat på att ta lastbilskörkort. Men nu är vi i full gång med att vässa formen inför Saab Top 10.

Vad kommer Dante att tycka om publiken i Friends Arena?
- Han gillar ju att stå i centrum, men han har inte gått så många inomhustävlingar i år, så jag vet faktiskt inte. Men han är ingen orolig häst, så det är inget jag tänker speciellt mycket på. Det ska bara bli kul, säger Therese Nilshagen.

Vad ska du göra med pengarna om du vinner?
- Haha, jag har faktiskt inte tänkt så långt men jag skulle behöva en ny bil! Jag får försöka flirta med ägarna till Dante så att jag i så fall kan få behålla Volkswagenbilen.

Saab Top 10 Dressage Grand Prix rids lördag förmiddag 2 december. Tävlingen avgörs i Grand Prix kür söndag förmiddag 3 december. Världsettan Isabell Werth, Tyskland, var första ryttare att bli klar för Saab Top 10 Dressage.

Sweden International Horse Show 30 november - 3 december 2017, http://www.swedenhorseshow.se/