Hans Peter Minderhoud, Nederländerna, är klar för start i Saab Top 10 Dressage. Foto: Roland Thunholm

Stjärnspäckade startfältet till Saab Top 10 är komplett

Nu presenteras hela startfältet som ska göra upp i Saab Top 10 Dressage på Friends Arena under Sweden International Horse Show. Ryttare från Storbritannien, Nederländerna och Finland kompletterar startfältet som består av några av världens absolut bästa dressyrryttare.

OS-guldmedaljörer, EM-guldmedaljörer, världsetta och världstvåa finns redan med i startlistan. Nu släpps de fyra sista toppryttarna och startfältet är därmed komplett.

I Saab Top 10 Dressage kommer Storbritannien att representeras av ingen mindre än Charlotte Fry. Hon har visat storform senaste tiden och ligger just nu på plats nia på världsrankingen. Tillsammans med Everdale slutade hon på femte plats i samtliga klasser under EM i Hagen. Ekipaget slutade även på åttonde plats i Grand Prix under OS i Tokyo tidigare i somras.

Även Finlands stigande stjärna Henri Ruoste finns med i startfältet. Henri blev tillsammans med Kontestro DB en stor snackis under EM i Hagen då de, lite otippat, slog till med en sjätte plats både i Grand Prix och Grand Prix Kür i ett enormt starkt startfält.

Ännu fler toppnamn redo för start

Två ryttare från Nederländerna är också startklara; Dinja van Liere och Hans Peter Minderhoud. Tillsammans med Glock’s Dream Boy N.O.P. blev det dubbelseger för Minderhoud i femstjärniga tävlingar i Rotterdam tidigare i år. Ekipaget representerade även Nederländerna både under OS och EM. Landsmaninnan Dinja van Liere kommer också till Sweden International Horse Show. Tillsammans med Hermes visade hon fin form tidigare under hösten då hon tog hem titeln Dressage Champion i Aachen efter seger i femstjärnig Grand Prix.

Startfältet komplett

Ryttarna ansluter till ett minst sagt stjärnspäckat startfält. Tysklands Jessica von Bredow Werndl och Isabell Werth är redan klara. Dessutom finns titelförsvararen från 2019, Cathrine Dufour, med i startfältet. Topprankade danskan Carina Cassöe Krüth startar också och de ryttare som representerar Sverige är Patrik Kittel och Therese Nilshagen.
Det blir minst sagt spännande dressyr som väntar publiken på Friends Arena!

Fullständig deltagarlista:

Tyskland: Jessica von Bredow Werndl, Isabell Werth
Danmark: Cathrine Dufour, Carina Cassöe Krüth
Storbritannien: Charlotte Fry
Finland: Henri Ruoste
Nederländerna: Hans Peter Minderhoud, Dinja van Liere
Sverige: Patrik Kittel, Therese Nilshagen

Saab Top 10 Dressage avgörs med en Grand Prix på lördagen den 27 november och avslutas med en Grand Prix Kür på söndagen den 28 november.

Se hela programmet för Sweden Horse Show här

Ackreditering för media
Ackrediteringen till Sweden International Horse Show är öppen och görs på detta dokument, sista dag 15 november

Sweden International Horse Show 25-28 november 2021, www.horseshow.se