Världsettan Jessica von Bredow-Werndl kommer till Friends Arena för att försvara sin Top 10-titel. Foto: Roland Thunholm/SIHS

Världsettan till Lövsta Top 10 Dressage – startfältet klart

För fjärde gången i rad väljer tyska världsettan Jessica von Bredow-Werndl att komma till Sverige och prestigefyllda tävlingen Lövsta Top 10 Dressage.
-
Jag ska göra allt jag kan för att komma tillbaka och rida Top 10, sa Jessica von Bredow-Werndl redan efter förra årets seger i Friends Arena.

Hon har prenumererat på Top 10-titeln under Sweden International Horse Show de senaste två åren. Men Patrik Kittel, initiativtagare bakom Lövsta Top 10 Dressage, ser till att Jessica von Bredow-Werndl får en rejäl utmaning i årets tävling.

Fyra av de sex bästa dressyrryttarna i världen står på startlinjen när tävlingarna drar igång lördag 2 december.
- Det är fantastiskt kul att så många bra ryttare kommer till oss år efter år. Det är verkligen topp-, toppryttare som är med och rider, säger Patrik Kittel.

Danska Nanna Skodborg Merrald kommer för första gången till Friends Arena. I höstas red hon hem ett silver på EM och är just nu rankad trea i världen. Sedan tidigare är också klart att världsfemman Isabell Werth rider, liksom tionde rankade Therese Nilshagen och Patrik Kittel själv som rankad världssexa.

Startfältet kompletteras av Thamar Zweistra (NED), Sönke Rothenberger (GER), VM-lagguldmedaljören Daniel Bachmann Andersen (DEN), Morgan Barbancon (FRA) och dubbla VM-bronsmedaljören Dinja van Liere (NED).

- Jag är så glad över samarbetet med Lövsta Stuteri och Top 10, och vad det inneburit för internationell toppdressyr. Tävlingen har verkligen satt Stockholm på kartan! Det är långt norrut för många, men att ryttarna ändå väljer att komma till oss är ett bevis på att tävlingen håller otroligt hög kvalitet, säger Patrik Kittel.

Fullständigt startfält Lövsta Top 10 Dressage

Söndag 3 december klockan 10:30
Lövsta Top 10 Dressage Grand Prix Kür

Öppen träning på fredagen
Redan på fredag förmiddag klockan 9:30 kan publiken se Top 10-ryttarna inne på Huvudarenan. Då genomför ryttarna en öppen träning och finslipar det sista inför helgens tävlingar.

Dagen fortsätter sedan i dressyrens tecken. Klockan 10:50 är det dags för första delen i Lövsta Future Challenge's final för unga hästar och ryttare, med Patrik Kittel och hans ryttarkollegor som kommentatorer i det populära konceptet "Patrik&Friends".

Passet avrundas med en clinic signerad Lövsta Stuteri. Under 45 minuter tar Tinne Vilhelmson Silfvén och teamet på Lövsta Stuteri dig med i dressyrhästens utbildning - från unghäst till Grand Prix.

Se hela programmet HÄR

Pressackreditering
Ansökan om pressackrediteringen är öppen till och med 13 november. Fyll i din ansökan här: Press & Media

Sweden International Horse Show 30 november - 3 december 2023, www.horseshow.se