Swedese och Konstfack inleder samarbete för hållbar design

Swedese och Konstfack inleder samarbete för hållbar design

Swedese har en lång historia av möbeltillverkning i Småland. Ända sedan grundaren Yngve Ekströms tid har företaget strävat efter att skapa en hållbar produktion med naturliga material, en god arbetsmiljö och minimalt med spill. Idag används bland annat storleksanpassat träfanér för formpressning och överblivna läderbitar återanvänds. Swedese rekommenderar alltid sina kunder att använda möbeltyger som är miljömärkta med EU Ecolabel.

Med moderna skärmaskiner minskar spillet av textil, men trots det blir en del material över. För att undersöka hur överbliven textil skulle kunna återanvändas på ett meningsfullt sätt har Swedese inlett ett samarbete med Konstfacks kandidatprogram Textil.

Studenterna i årskurs två har fått till uppgift att återanvända överblivet textilt material från Swedeses fabrik i Äng för att antingen utforma en produkt eller skapa ett konstverk, som ska kunna erbjudas Swedeses kunder som ett komplement till möblerna. Eftersom Swedese erbjuder kunderna att välja vilket möbeltyg som ska användas, blir variationen i form och färg av överblivet material stor. Studenterna har fria händer att använda det spillmaterial som finns att tillgå eller använda annat material, men allt som används måste vara miljömässigt godkänt enligt de krav som ställs i Möbelfakta.

Under projektets gång besöker studenterna Swedeses fabriker i Äng och Vaggeryd för att lära sig mer om företagets tillverkning och miljöarbete.
Resultatet av projektet presenteras i en utställning i Greenhouse, avdelningen för oetablerade formgivare, på Stockholm Furniture & Light Fair, 7-11 februari 2017.

Swedese Möbler AB är ett klassiskt svenskt möbelföretag med stark förankring i både hem och i offentlig miljö. Swedeses idé är densamma idag som för sextio år sedan: Att skapa vackra möbler för framtiden med avstamp i en modern skandinavisk tradition. Med framåtblickande formgivare som delar den tidlösa iden om den arkitektoniska helheten.

Företaget grundades 1945 av bröderna Yngve och Jerker Ekström samt Sven Bertil Sjöqvist. Huvudkontoret är beläget i Vaggeryd i Småland där även en av de två fabrikerna finns. Den andra fabriken finns i Äng utanför Nässjö.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Trendgruppen PR, Astrid Wallström, telefon 08-23 00 21 eller e-post: astrid.wallstrom@trendgruppen.se
Högupplösta bilder finns på www.trendgruppen.se/imagebank
Användarnamn: din e-post Lösenord: trendpr

Swedese Möbler AB är ett familjeägt svensk möbelföretag som grundades 1945 av bl.a. Yngve Ekström. Swedese utvecklar och säljer möbler för såväl hem- som professionella miljöer såsom kontor, hotell, vård och omsorg samt utbildningsmiljöer. Swedese har tillverkning i småländska Vaggeryd och Äng och showroom i Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn och München. Swedeses produkter kännetecknas av hållbar design med stort hantverkskunnande och god kvalitet. Antalet medarbetare uppgår till drygt 100, med en omsättning om ca 170 miljoner kr 2015.