Swedese och Malmstensstudenter i kreativt designsamarbete

Swedese och Malmstensstudenter i kreativt designsamarbete

Möbelföretaget Swedese och möbeldesignskolan Malmstens Linköpings universitet, har inlett ett samarbete för att utveckla en stol för samlingslokaler. Resultatet kommer att presenteras i en utställning i Greenhouse (monter C20:49) på Stockholm Furniture Fair 2018 och framför Swedeses monter i A-hallen.

Swedese har en lång historia av möbeltillverkning i Sverige. Ända sedan grundaren Yngve Ekströms tid har företaget strävat efter att arbeta långsiktigt, skapa en hållbar produktion och låta passionen för design och estetik genomsyra verksamheten.

Swedese har nu inlett ett samarbete med Malmstens Linköpings universitet, där studenterna i årskurs tre på Möbeldesignprogrammet har fått i uppgift att utveckla en stol som möter kraven på morgondagens sittande. Allt mer sittande under långa arbetsdagar med möten, föredrag eller konferenser, kommer att bli ett utbrett hälsoproblem i framtiden, enligt forskare.

Målsättningen för designstudenterna var att utveckla en stol för stora volymer i offentlig miljö som tål hårt slitage. En stol i mindre format, med låg vikt som kan kopplas och förvaras genom att staplas eller hängas upp. Armstöd och skrivskiva var ytterligare viktiga kriterier i uppdraget. Materialet skulle vara trä eller en kombination av trä, metall eller annat material. En stol som är inbjudande, komfortabel och går i linje med Swedeses karaktäristiska uttryck.

”Under studentens sista år genomförs alltid ett samarbete med en möbelproducent. Att jobba i ett verklighetsnära och skarpt projekt ger den blivande formgivaren goda förutsättningar på vägen in i möbelbranschen. I år har vi samarbetat med Swedese och produkterna visar på kreativitet, nytänkande och hög materialkännedom.” säger Leó Jòhannsson, Universitetslektor och Inriktningsansvaring, Möbeldesignprogrammet.

I projektet deltog sju studenter som besökte Swedese i Småland under hösten för att ta del av företagets strategi, vision och den gedigna kunskap som finns i möbelfabrikerna i Vaggeryd och Äng. Under projektets gång, där studenterna tog fram var sitt förslag, utvecklade konceptet och tillverkade en prototyp som sedan presenterades, har det funnits ett nära samarbete med Swedese, med regelbundna möten och vägledning.

Resultatet av samarbetet är en fantastisk samling med sex stolar, alla olika och unika i sitt slag, men med innovation, skaparglädje och kreativitet som gemensam nämnare. Stolarna presenteras i Greenhouse (monter C20:49) på Stockholm Furniture Fair samt framför Swedeses monter i A-hallen. Med säkerhet innebär detta designsamarbete även ett startskott för en ung möbeldesigners framtida karriär.

Björn Sundelin , Joel Fjällström , Simon Schiller , Karl Ingberg Sundsgård , Arna G Magnúsdóttir , Johanna Björling , Petter Sjögren, från Möbeldesignprogrammet Malmstens Linköpings Universitet

För ytterligare information vänligen kontakta:

Trendgruppen PR, telefon 08-23 00 21 eller e-post astrid.wallstrom@trendgruppen.se. Högupplösta bilder finns på www.trendgruppen.se/imagebank

Användarnamn: din e-post, lösenord: trendpr

Om Malmstens Linköpings universitet:

Malmstens Linköpings universitet (tidigare Carl Malmstens skola) grundades 1930 av Carl Malmsten. 2009 flyttade skolan till Lidingö utanför Stockholm. Ett historiskt starkt och berömt varumärke inom möbelområdet. På Campus Lidingö utbildas flera av de kommande stora namnen inom möbeldesign. Utbildningen syns allt mer i internationella sammanhang, bland annat var utbildningen 2017 representerad på Möbelmässan, China International Furniture Fair i Shanghai.

Om Swedese:

Swedese är ett familjeägt svenskt möbelföretag, grundat 1945 av Yngve Ekström m.fl. Företaget ägs idag av Anna Johansson och Julio Patino. Alla möbler, för såväl hem- och professionella miljöer tillverkas i småländska Vaggeryd och Äng med hjälp av högklassig hantverkskunskap som utvecklats under mer än ett halvt sekel. Utifrån genomtänkt och stark formgivning produceras möblerna med minimal miljöpåverkan, i syfte att hålla minst en livstid.