Swedese öppnar nytt showroom i Stockholm

Swedese öppnar nytt showroom i Stockholm

Det nya showroomet, som ligger på Malmtorgsgatan 5, vid Stockholms citys nya centrum Brunkebergstorg, har en inbjudande och varm karaktär och förväntas bli en inspirerande mötesplats för kundmöten, workshops och events.

Det nya showroomet ligger i en historisk byggnad från 1890-talet vid Brunkebergstorg. Hörnlokalens stora fönster åt två håll ger ett fantastiskt ljus och rymd medan det speciella målade glastaket tillsammans med det vackra parkettgolvet skapar en inbjudande känsla och perfekt inramning för Swedeses möbler. Skandinavisk design, hantverkskunnande och hög kvalitet genomsyrar både möbler och lokal. Det spatiösa showroomet på ca 200 kvm har inretts och stylats av Tina Hellberg. Upplevelsen av att vara på plats i Småland är påtaglig, t ex genom kollaget av möbeldelar på en mörkgrön vägg i ett kreativt mötesrum.

”Vi vill berätta vår story och kommunicera vårt varumärke och samtidigt skapa intressanta möten med människor för att hitta lösningar för kunder och projekt på en centralt lättillgänglig plats ” berättar Swedeses vd Sonnie Byrling.

”Det typiska för Swedese i nya lokalen, förutom våra möbler, ligger i det härliga ljuset ihop med den tidlöshet som finns i byggnaden och dess placering: klassiskt och modernt med siktet inställt på framtiden”, avslutar han.

Företagets nya inriktning omfattar även det nya kommunikationskonceptet med ett modernt och för möbelbranschen nytänkande bildspråk med referenser till modebranschen, en aktiv produktutveckling med några av designvärldens främsta namn, både svenska och internationella. Flera hållbarhetsprojekt pågår och det första, Swedese Repair, iscensattes redan hösten 2017 med möjlighet att på ett för konsumenten enkelt sätt restaurera sin gamla Swedese-Laminostol till nyskick.

Fakta om Swedese

Swedese är ett familjeägt svenskt möbelföretag, grundat 1945 av Yngve Ekström m.fl. Företaget ägs av Anna Johansson, som köpte bolaget av sin mamma och sina systrar 2016, och hennes sambo Julio Patino, styrelseordförande i Swedese. Paret, med ett gediget kunnande i branschen, har ett långsiktigt tänkande för Swedese och en stark önskan att vidareutveckla familjeföretaget för framtiden och framtida generationer. Alla möbler, för såväl hem- och professionella miljöer tillverkas i småländska Vaggeryd och Äng med hjälp av högklassig hantverkskunskap som utvecklats under mer än ett halvt sekel. Utifrån genomtänkt och stark formgivning produceras möblerna med minimal miljöpåverkan, i syfte att hålla minst en livstid.

Fakta om fastigheten på Malmtorgsgatan 5

Fastigheten uppfördes 1897 av Livförsäkringsbolaget AB Nordstjernan och ritades av arkitekt Erik Josephson (1864-1929), som bl. a. ritade Djurgårdsbron, Grand Hotell Saltsjöbaden och Skandinaviska Bankens palats. Fasaden med det oputsade teglet som kontrasterar mot pilastrar och fönster i kalksten är inspirerad av engelsk palladianism. Huset som länge var rivnings hotat i samband med den stora Norrmalmsregleringen av Brunkebergstorg på 1960-talet är i idag den enda byggnaden kring torget sedan den tiden och är kulturminnesskyddad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Trendgruppen PR, Astrid Wallström, telefon 08-23 00 21 eller e-post astrid.wallstrom@trendgruppen.se

Högupplösta bilder finns på www.trendgruppen.se/imagebank (användarnamn: Din e-postadress, lösenord: trendpr)

Swedese Möbler AB är ett familjeägt svensk möbelföretag som grundades 1945 av bl.a. Yngve Ekström. Swedese utvecklar och säljer möbler för såväl hem- som professionella miljöer såsom kontor, hotell, vård och omsorg samt utbildningsmiljöer. Swedese har tillverkning i småländska Vaggeryd och Äng och showroom i Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn och München. Swedeses produkter kännetecknas av hållbar design med stort hantverkskunnande och god kvalitet. Antalet medarbetare uppgår till drygt 100, med en omsättning om ca 170 miljoner kr 2015.