Nu står CLAAS traktorfabrik i Le Mans klar, med toppmodern teknologi och medarbetarna i fokus!

CLAAS lanserar "Framtidsfabriken" i Le Mans

Harsewinkel/Le Mans, 21 Maj 2021

CLAAS traktorfabrik i Le Mans, Frankrike - Framtidsfabriken - Har officiellt startat produktionen efter tre år av modernisering. Med toppmodern, digital teknik har produktionsanläggningarna satt en helt ny standard.

CLAAS gav klartecken för sin senaste stora investering i Le Mans år 2017. Investeringar som landade på 40 miljoner EURO spenderades primärt på en komplett uppgradering av monteringshjälpmedel och digital transformation av anläggningen. Det betyder att den totala investeringen i Le Mans, utvecklingscentret i Vélizy och testcentret i Tangé, landar på runt 80 miljoner Euro sedan förvärvet av Renault Agriculture år 2003.

- Vår totalrenoverade anläggning i Le Mans höjer ribban för produktionen av lantbrukstraktorer, säger Thomas Böck, Styrelsemedlem i CLAAS Group Executive Board.

-Vi har därför öppnat ett nytt kapitel i den fortsatta tillväxten av globala affärer.

2019 identifierades moderniseringsarbetet som ett demonstrationsprojekt i Frankrike och omnämndes som en "utställning för framtidens industri".

Inleder den digitala eran

Moderniseringen av anläggningen öppnar för helt nya möjligheter i produktionen av alltmer komplexa och individuellt konfigurerade traktorer. Det innebär ett helt nytt tankesätt kring många komplexa processer. Speciellt vad gäller den interna logistiken. Användningen av toppmodern VR-teknik möjliggör digital simulation av alla processer under produktionens planeringsfaser, även för traktormodeller som inte ännu påbörjats i produktionen. Otaliga alternativ var iscensatta med hjälp av 3D animeringar och VR-glasögon för att spela igenom alla steg i monteringen, från driftlinje till testad traktor. Därför identifierades alla nödvändiga strukturella förändringar tidigt. Introduktionen av automatiskt guidade fordon utgjorde en viktig roll i utvecklingen av automatik i produktionen. 40 stycken förarlösa och fullt automatiska transportfordon transporterar traktorerna från den första till den sista monteringsstationen och är kapabla att flytta upp till 20 ton åt gången. Det gör dem väl rustade för såväl nuvarande serier, som framtida högpresterande modeller. I framtiden kommer därför produktionen att öka till 60 traktorer per dag. Det innebär en årsproduktion på 13,000 traktorer, mot de 10,000 som nu produceras per år.

Toppmoderna arbetsstationer

De största förmånstagarna av den nya anläggningen, är medarbetarna. Den nya logistiska infrastrukturen innebär att medarbetare har betydligt mer plats vid sina ergonomiskt designade arbetsplatser, eftersom delarna levereras till stationen efter hand som de behövs. En del utav arbetsstationerna är dessutom utrustade med headsets för förenklad kommunikation. Dessutom säkerställer klara färger och toppmodern LED-beslysningstekonologi en koncentrerad och bekväm atmosfär att arbeta i, som efterliknar naturligt ljusinsläpp.

- Förutom effektivitet, var också arbetsvillkoren vår högsta prioritet när vi designade den nya produktionsanläggningen, förklarar Dr Martin von Hoyningen-Huene, Chef över CLAAS traktorsdivision och medlem i CLAAS Group Executive Board.

- Vi har åstadkommit en betydande förbättring i arbetsflöde och ergonomi, vilket kommer att öka koncentrationen och motivationen hos våra medarbetare. Precis som den nya logistiken, är detta en fundamental ingrediens för att produktionen av traktorer ska upprätthålla en hög kvalitetsstandard.

För nuvarande, produceras fem traktormodeller från 75 till 460 hästkrafter i Le Mans. Tillsammans med utvecklingscentret i Vélizy nära Paris och testcentret i Trangé, har Le Mans runt 1,000 medarbetare. Anläggningarna har ett tätt samarbete med andra utvecklingscenter och anläggningar, så som i Tyskland med CLAAS E-Systems i Dissen eller CLAAS Industrietechnik i Paderborn, där TERRA TRACs bandbaneenheter för AXION 900 TERRA TRAC och de kontinuerligt variabla power split transmissionerna för ARION 500 och ARION 600-modellserierna byggs.

Samtidigt öppnar det nya teknologiska centret i Ymeray, nära Chartres, vilket innebär att CLAAS fortsätter stärka sin närvaro i Frankrike, den största producenten av lantbruksteknik i Europeiska Unionen. CLAAS har producerat balpressar i Metz sedan 1958 och anställer nu över 2,200 människor i landet.

Digital nedräkningskampanj för Le Mans

Under Mars månad lanserades en videokampanj på sociala medier för att inleda invigningen av anläggningen i Le Mans. Fabrikens historia, de absolut viktigaste milstolparna och de främsta innovationerna har porträtterats i de 12 filmklippen. Det har imponerande visat hur innovativa krafter har ökat sedan CLAAS förvärv 2003.

Idag, Fredag 21 Maj, slår CLAAS upp portarna för den nya fabriken.

CLAAS är ett familjeföretag som grundades 1913 och som idag är en av världens ledande tillverkare av lantbruksmaskiner. Företaget, med huvudkontor i Harsewinkel, är marknadsledande i Europa på skördetröskor. CLAAS är världsledande i en annan kategori, självgående fälthackar. CLAAS är också en toppresterare inom traktorer, balpressar och vallmaskiner. CLAAS produktportfolio inkluderar också toppmodern informationsteknik. CLAAS har över 11,400 medarbetare globalt och rapporterade en omsättning på 4,04 miljarder EURO år 2020.