Danish Agro köper 75 % av aktierna i Vinderup Maskinforretning A/S

Danish Agro köper 75 % av aktierna i Vinderup Maskinforretning A/S

Den 22 maj skrev Danish Agro Machinery Holding A/S avtal om köp av 75 % av aktierna i den danska maskinförhandlaren Vinderup Maskinforretning A/S. Företaget har en betydelsefull marknadsandel på Nordvestjylland och är en stor och välskött återförsäljare av CLAAS. Som en del av avtalet har Danish Agro möjlighet att överta resterande 25 % av aktierna i slutet av första kvartalet 2022.

- Vinderup Maskinforretning A/S är en välskött, stor och viktig maskinhandlare i Danmark och de har lång erfarenhet av CLAAS produkter. Företaget, som har 45 erfarna medarbetare, hade en omsättning 2016 på 163 miljoner danska kronor. Danish Agro fokuserar på att säkerställa en stark återförsäljarstruktur för CLAAS för framtida utmaningar. Vinderups Maskinforretning A/S spelar en viktig roll i detta. När Jan Pedersen, vd och ägare av företaget ville sälja till oss sa vi naturligtvis ja. Jag ser stor potential i företaget med de duktiga medarbetarna, säger Christian Junker som är koncernchef i Danish Agro.

Jan Pedersen fortsätter som styrelseledamot och delägare i bolaget.

- Som ägare av Vinderups Maskinforretning A/S är det viktigaste för mig att säkerställa de bästa förutsättningarna för framtidsutvecklingen i företaget. Jag har skrivit avtal med Danish Agro eftersom jag är övertygad om att vi tillsammans har bättre möjligheter att utveckla maskinföretaget. Jag ser fram emot ett nära samarbete och ser fram emot möjligheterna för Vinderup Maskinforretning i framtiden tillsammans med mina duktiga och lojala medarbetare, säger Jan Pedersen.

Även Jens Skifter som är vd för Danish Agro Machinery Holding A/S välkomnar avtalet.

- Danmark kännetecknas för sina starka maskinåterförsäljare som har lång erfarenhet, hög kvalitet och stor kunskap. Vinderup Maskinforretning A/S är inget undantag och de har varit en nära samarbetspartner till det danska lantbruket i många år. Avtalet med företaget bidrar till att säkra den framtida kompetens och kunskap som finns i den danska återförsäljarstrukturen, säger han.

Avtalet att köpa 75 % av aktierna i Vinderup Maskinforretning A/S måste först godkännas av det danska konkurrensverket.

Om Swedish Agro Machinery

Swedish Agro Machinery är ett svensk företag fokuserat på representation och import av CLAAS lantbruksmaskiner i Sverige. Företaget säljer även LEMKEN och är från och med den 1 november exklusiv distributör i Sverige för SAMSON. Swedish Agro Machinery är ett dotterbolag till Danish Agro-koncernen som består av en rad företag inom lantbruksbranschen i Danmark och andra länder.