Servicetekniker Anton Nilsson, servicetekniker Jacob Carlsson och säljare Alexander Håkansson jobbar på anläggningen i Alvesta. Foto: Swedish Agro Machinery

Maskinföretag öppnar i Alvesta

Swedish Agro Machinery öppnar ny anläggning i Alvesta. Det är företagets elfte egna anläggning i landet. Den 1 januari tog företaget över 500 kvadratmeter stora verkstads- och kontorslokaler på Ilabäcksvägen 14 i västra Alvesta.

Swedish Agro Machinery har haft personal på plats i området 1,5 år och företaget har haft en tillfällig verkstad i Växjö. Men efterhand som affärerna har utvecklats har också behovet av en egen anläggning ökat.

Vi är mycket glada att vi nu är på plats i Alvesta. Lokalen är perfekt för vårt ändamål och det är lätt att ta sig hit med både tröska och traktor, säger regionchef Göran Peterson.

Geografisk ligger Alvesta bra till, mitt mellan Plönninge, Kalmar, Skänninge och Hässleholm där Swedish Agro Machinery och dotterbolaget Östra Sönnarslöv Traktorservice har anläggningar idag.

I samband med etableringen i Alvesta förstärks även servicesidan med servicemekanikern Anton Nilsson. Sedan tidigare arbetar servicetekniker Jacob Carlsson och säljare Alexander Håkansson i området. Alexander Håkansson har arbetat inom lantbruksmaskinbranschen i åtta år, varav 1,5 år hos Swedish Agro Machinery. Han är väldigt glad över flytten till egna lokaler.

– Det känns fantastiskt att vara på plats och vi har fått ett bra välkomnande av lantbrukare i området. Kunder efterfrågar våra produkter och här är våra vallmaskiner väldigt populära med tanke på att här finns så mycket djurbönder. Det är en fördel för mig som säljare nu när vi fått egna lokaler och dessutom förstärkning på servicesidan. Det ger en större trygghet för kunderna, säger Alexander Håkansson.

Lokalerna i Alvesta är ljusa och fräscha och har tre verkstadsplatser och flera kontor. Den 1 januari gick flytten och redan är det full fart i verkstaden och reservdelsutlämningen är redan igång.

– Det är glädjande att affärerna i Kronobergs län går bra och att vi har hittat ändamålsenliga lokaler i Alvesta. Som det ser ut nu så finns det inga planer på fler egna anläggningar inom den närmsta tiden. Vi söker dock efter samarbetspartners i norra Sverige, säger Björn Pettersson, vd på Swedish Agro Machinery.

Den officiella invigningen i Alvesta är planerad till den 15 och 16 mars.

Vill du veta mer? Hör av dig till:
Alexander Håkansson, säljare Alvesta, aleh@sa-machinery.se, 072-581 16 18

Swedish Agro Machinery grundades 2016 för att sälja och serva CLAAS produkter. Efterhand har företaget också blivit generalagent även för HORSCH, SAMSON och AVR och återförsäljare av LEMKEN. Företaget är sedan den 1 april 2018 exklusiv på försäljning och service av CLAAS produkter i Sverige. Affärsidén är att bygga en anläggningsstruktur och ett återförsäljarnät i Sverige som är anpassat för framtiden. Det betyder färre anläggningar som täcker större område. Det innebär också större reservdelslager ute i landet, expertkunskaper på ett fåtal varumärken och mer mobil service. Sedan 2016 har Swedish Machinery öppnat ett 10-tal egna anläggningar runt om i Sverige och har idag flera återförsäljare. Swedish Agro Machinery är en del av Danish Agro-koncernen och Östra Sönnarslöv Traktorservice är dotterbolag.

CLAAS är ett familjeföretag grundat 1913 och är en av världens ledande tillverkare av lantbruksmaskiner. Företaget, med huvudkontor i Harsewinkel i Tyskland, är marknadsledande tillverkare av skördetröskor i Europa.