Attendo inleder samarbete med Queen Silvia Nursing Award i Finland

Attendo Finland, en del av Attendo-gruppen, meddelade idag att de kommer att inleda ett nytt samarbete med projektet Queen Silvia Nursing Award i Finland. Attendo Group är Nordens största privata leverantör av offentliga vårdtjänster. Attendo Finland har mer än 400 enheter i Finland som erbjuder vård-, rehabiliterings- och bostadstjänster av högkvalitet för äldre, psykisk ohälsa och personer med funktionsvariation.

Queen Silvia Nursing Award är ett årligt stipendium som skapades 2013 för att hedra Hennes Majestäts arbete att lyfta kvalitetsutmaningarna för äldre- och demensomsorgen. Queen Silvia Nursing Award lyfter en av våra största framtida globala utmaningar – en åldrande befolkning och behovet av äldre- och demensomsorg av högsta kvalitet. Stipendiet uppmuntrar sjuksköterskor att bli innovatörer för vårdutveckling samtidigt som det bygger och främjar kompetens inom professionell omvårdnad. Genom att erbjuda detta unika stipendium och nya utvecklingsmöjligheter för sjuksköterskor, skapas nya möjligheter för kommande generationer. Syftet med stipendiet och projektet är att sjuksköterskors kunskap och idéer ska lyftas för att höja professionens status.

Attendo Finlands VD, Virpi Holmqvist säger ”Vi är glada över att samarbeta med Queen Silvia Nursing Award för att lyfta fram begåvade, innovativa sjuksköterskor. Attendo är en av de största arbetsgivarna för sjuksköterskor i Finland, och vi ser deras värde och potential för att utveckla hela vårdsektorn dagligen. Vi hoppas kunna uppmuntra både studerande och praktiserande sjuksköterskor att dela med sig av sina idéer och bästa erfarenheten för att hela sektorn ska lära sig.”

Virpi Holmqvist fortsätter, ”Befolkningens åldrande utmanar oss som samhälle att se på vård på ett mer uppfinningsrikt sätt. Mänskliga möten är oersättliga inom vården men kundernas välbefinnande kan hanteras på många olika sätt. Som en av Queen Silvia Nursing Award huvudpartner i Finland hoppas vi kunna höja dessa tankesätt i Finland. ”

Covid-19 fokus

Queen Silvia Nursing Award kommer under hösten 2020 att uppmärksamma sjuksköterskor och deras idéer som fokuserar på utmaningarna som COVID-19 medfört till Sverige, Finland, Poland, Tyskland och Litauen. Stipendiet är öppet för sjusköterskestudenter och alla legitimerade sjuksköterskor i dessa fem länder som ansöker med en idé eller lösning med fokus på COVID-19 i vårdmiljöer. Nominering av kollegor kommer också att vara möjligt. Ansökningsportalerna kommer att öppnas i alla länder den 1 september 2020.

Om Queen Silvia Nursing Award i Finland

Queen Silvia Nursing Award startades i Finland på initiativ av Paula Risikko. Sex finska vinnare har utsetts hittills med Metropoliastudenten Janina Viitasaari som den senaste vinnaren.