Nordiskt samarbete lockar riskkapital till medicinteknik

Ta del av vad som är på gång inom nordisk medtech! Den 13 september arrangeras för fjärde året Medtech Investment Day Nordic i centrala Stockholm.

Dagen ger ett 30-tal innovativa företag möjlighet att möta investerare och potentiella partners för att presentera sin affärsidé.  Företagen adresserar globala behov för hälso- och sjukvården och visar under dagen innovativa produkter inom terapi, diagnostik och eHälsa.

- Det är väldigt roligt att se att intresset växer för varje år! Söktrycket från de utställande företagen visar på att norden har en både levande och produktiv medtechindustri, säger Anna Lefevre Skjöldebrand, vd för Swedish Medtech.

Evenemanget går av stapeln på Clarion Sign Hotel i Stockholm och riktar sig till entreprenörer, investerare, företagsledare, beslutsfattare och andra med intresse för vad som är på gång inom nordisk medtech. Målet med dagen är att stimulera fler investeringar, samarbeten, fusioner och förvärv på den nordiska medtechmarknaden. Dagen bjuder på ett intressant nätverk och talarprogram varvat med företagspresentationer, paneldiskussion och möjligheten att boka enskilda partneringmöten.

- Vi ser även ett ökat intresse från internationella investerare och stora medtechföretag i år, från bland annat Storbritannien, Frankrike, USA och Israel, säger Carl Wadell, projektledare för Medtech Investment Day Nordic.

Bland de deltagande investerarna och företagen finner vi: Johnson & Johnson Corporate Development, Boston Scientific International, Merck, NBGI Ventures, Healthcap, Neomed Management, Sunstone Capital, Inventure, Birk Venture, SEB Venture Capital, Lundbeckfonden Ventures, Industrifonden, Vaekstfonden, Investinor, Vanadis Capital, Conor Venture Partners,  Seventure Partners, and Novo Seeds.

I slutet av dagen utses en vinnare av Medtech Investment Day Award 2012. Priset går till det företag som bedöms ha bäst förutsättningar att lyckas på den globala marknaden.

För mer information och anmälan besök www.medtechinvestmentday.com

Konferensen hålls på engelska.

Värdorganisation: Swedish Medtech

Medarrangörer: Leverandorer for Helse-Norge, Finnish Health Technology Association, Medicoindustrien, Medico Innovation, Oslo Medtech, OSKE - Health and well-being cluster programme, STING - Stockholm Innovation & Growth

Partners: UK Trade & Investment, Tekes, Medicon Valley Alliance, SwedenBio

Sponsorer: Vinnova, Etteplan, Oury Clark, Flemingsberg Science, Nordic Innovation