Lyckad uppskjutning av Maxus 7!

Forskningsraketen Maxus 7 har precis genomfört en lyckad flygning efter att ha skjutits upp från Rymdbolagets raketbas Esrange Space Center strax utanför Kiruna. Maxus 7 sköts upp 06:16 UT och nådde en höjd av 702 km vilket medgav 12 minuters tyngdlöshet. De ömtåliga biologiska experimenten var tillbaka på basen redan efter en timme och tjugofem minuter efter uppskjutningen och forskarna kan nu se fram emot en spännande tid med analys av vetenskaplig data - Det känns mycket bra att kunna erbjuda forskningen ett kostnadseffektivt alternativ för vetenskapliga experiment i tyngdlöshet, säger Olle Norberg, Allt sedan starten 1966 har vi samarbetat med våra tyska partners när det gäller uppskjutning av sondraketer och detta samarbete har förbättrats ytterligare sedan vi ingått i alliansen EuroLaunch, där Rymdbolaget och den tyska rymdorganisationen DLR Moraba ingår, avslutar Norberg. - Det här är ytterligare ett exempel på förträffligt samarbete mellan de involverade parterna, säger Andreas Schütte, projektledare för EADS Space Transportation. Genom detta samarbete kan vi erbjuda europeiska flygningar under tyngdlöshet som är både pålitliga och oberoende, ett erbjudande som är mycket viktigt i dagsläget, avslutar Mr. Schütte. - Som kund är jag oerhört glad över dagens mycket lyckade raketuppskjutning, säger Wolfgang Herfs, ansvarig för projektet Maxus från ESA:s sida. Vi vet att Eurolaunch (Rymdbolaget och DLR), EADS Space Transportation och Kayser-Threde är pålitliga samarbetspartners och vi tror att dagens lyckade uppvisning kan ge oss övertygande argument för ett fortsatt tyngdlöshetsprogram inom Maxus-programmet, avslutar Herfs. Nästa raket skjuts redan om en vecka. Då ska Texus 43 skjutas upp med ytterligare experiment som ska utföras under 7 minuters tyngdlöshet. Läs mer om Maxus 7 och forskningen ombord. (engelsk text) Läs det första pressmeddelandet om Maxus 7 Läs mer om tyngdlöshet Läs mer om Texus 43. (engelsk text) För ytterligare information kontakta: Gunnar Florin, Rymdbolagets projektledare (teknisk information) Tel: 0980 720 00 (vxl) Email: gunnar.florin@ssc.se Wolfgang Herfs, ESAs projektledare (vetenskaplig information) Tel: 0980 720 00 (vxl) eller 0980 753 27 Email: wolfgang.herfs@esa.int Johanna Bergström-Roos, informationschef på Esrange, Rymdbolaget Tel: 0980 720 24 eller 070-544 60 21 Email: johanna.bergström-roos@esrange.ssc.se Rymdbolaget är en komplett rymdindustri. Vi utvecklar, sänder upp och handhar driften av rymdsystem. Från Rymdbolagets egen raketbas, Esrange utanför Kiruna, sänder vi upp sondraketer och höghöjdsballonger. Där har bolaget också en stor anläggning med ett tiotal antenner och kontrollrum för satellitkontroll och datamottagning åt kunder över hela världen. Vid vårt tekniska centrum i Solna konstruerar och utvecklar vi satelliter, sondraketer och delsystem för dessa, samt flygburna system för miljörelaterad havsövervakning. Rymdbolaget arbetar också med satellitbaserad telekommunikation genom delägande i och tekniskt stöd åt SES Sirius som säljer TV-distribution och andra teletjänster via sina Sirius-satelliter, samt via vår markstation för satellitteletjänster - Stockholm Teleport. Rymdbolaget har ca 300 anställda och ägs av staten genom Näringsdepartementet.