Påverkar djurs känslor vår empati?

Oceans, en film om djurens liv i oceanerna, kommer visas före konserten ”The Name of the Game” under Järna Festival Academy. Syftet är att syna vår empati gentemot andra arter än vår egen och hur vi egentligen beter oss mot dem.

”Name of the Game” är en av 32 konserter på Järna Festival Academy som i år går under temat ”Imaginary Alien”. Temat handlar om var gränsen för vår empatiska sfär går och hur den påverkas i olika sammanhang. Ämnen som nationalromantik, religion, missriktad omtanke, flyktingfrågan samt åldrande och empati tas på olika sätt upp både musikaliskt och med föreläsningar och filmer.

- Människan och många andra djur är medvetna varelser som lever liv med inslag av glädje, sorg, fruktan, längtan och kärlek. Vissa arter verkar uppleva världen på ett sätt som är oskiljaktigt från vårt. Hur förhåller vi oss till dessa medvetanden i en tid när vår överlevnad inte är beroende av dem? - Jakob Koranyi, Järna Festival Academy, om tanken bakom ”The Name of the Game”

Järna Festival Academy är en kammarmusikfestival på högsta internationella nivå som drivs med moderna värderingar gällande bland annat klimat, miljö och jämställdhet. Den 19-28 juli anordnas den för tredje gången i Kulturhuset i Ytterjärna utanför Södertälje. Under festivalen avgår dagliga FESTIVALBUSSAR från Stockholm City till Kulturhuset med stopp i Södertälje och Järna.

- På Swedish Film har vi många engagerade eldsjälar till kunder som använder film som hjälpmedel i sina verksamheter. Järna Festival Academy är ett exempel på det. Oceans från 2010 är en fantastisk dokumentär filmad i situationer och miljöer som tidigare inte var möjlig, en film som vi tror kommer förstärka konsertens budskap. – Jenny Wallheimer, Swedish Film

För mer information om festivalen:

Konstnärlig ledning: Jakob Koranyi och Peter Friis Johansson

Contact@jarnafestivalacademy.com, 073-5860378

Praktisk information: Claes Rydberg

Info@jarnafestivalacademy.com, 076-5848998

För mer information om institutionella rättigheter:

Jenny Wallheimer, Jenny.Wallheimer@swedishfilm.se, 08 509 025 09

Boka bussbiljett: Förboka din bussbiljett minst 24 timmar innan avgång på Nortic.se, 0765-848 998 eller i Kulturhuset i Ytterjärna.