​Fyra platser från Swedish Lapland utvalda i nationellt pilotprojekt för att stärka svensk besöksnäring

Risudden och Svanstein i Övertorneå samt Harads i Boden är tre av fyra utvalda platser där det nu pågår ett nationellt pilotprojekt med fokus på investeringsfrämjande i besöksnäringen. Det långsiktiga målet är att bidra till att öka platsernas attraktionskraft för internationella besökare.

För att nå det behöver nya investeringar göras där en internationell aktör kan vara nyckeln, ett tillvägagångssätt som inte bara innebär utökat kapital utan även intellektuellt kapital och stärkta marknadskanaler.

Respektive plats är knutet till ett case som via projektet får stöd i att utveckla attraktiva investeringsprospekt. Tillvägagångssätten och arbetsprocessen för skapandet av investeringsprospekten ska i sin tur beskrivas i en metodik och vara vägledande för andra regioner inom näringen i Sverige. Konsthall Tornedalen, Svanstein Resort, Arctic Bath samt ytterligare ett case är de fyra utvalda. Redan vid årsskiftet ska tre av dessa case vara paketerade i individuella investeringsprospekt.

Initiativet till pilotprojektet kommer från besöksnäringens myndighetsgrupp, som gemensamt valt ut Swedish Lapland som pilotdestination, och följs därför med särskilt intresse av nationella aktörer. Projektet drivs av Invest in Norrbotten tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board.

Sättet att arbeta som Invest in Norrbotten och Swedish Lapland Visitors Board har utvecklat är unikt i sitt slag. Vi tror att det här kan vara ett gott exempel för hela Sverige. Nu är fokus att kraftsamla kring de identifierade behoven på de utvalda platserna, vilket involverar fler regionala och lokala aktörer, säger Börje Svanborg, regionansvarig på Business Sweden Invest.

– I projektet bedömer vi att de utvalda platserna och de reseanledningar vi vill stärka på respektive plats har en stark internationell konkurrenskraft. Vi tror att tillvägagångssätt för framtagande av investeringsprospekt för dessa relativt småskaliga verksamheter kan bidra med lärande och erfarenheter till andra regioner i Sverige, säger Natalie Sidén, projektledare på Invest in Norrbotten.

Målet är att så tydligt som möjligt beskriva de olika delarna i investeringsprospekten. Processen fram till en paketeringsmognad blir därmed också viktigt att beskriva, vilket kan exempelvis inkludera tillståndsprocesser. För att på ett så tydligt sätt som möjligt kunna beskriva detta befinner sig dessa utvalda case i olika faser, vissa är paketeringsmogna medan andra inte är det.

– För att nå målet om fördubblad omsättning i besöksnäringen 2020 behöver vi stärka platsernas attraktionskraft samt utöka antalet bäddar. I konkurrens om den globala resenären blir de direkta säljkanalerna, ständigt utvecklande av produkten samt kunskap om den utländska marknaden avgörande. Det är precis det en internationell investerare kan bidra med, så kallat intellektuellt kapital. Det är lika viktigt som det fysiska kapitalet, säger Erica Mattsson, Vd på Swedish Lapland Visitors Board.

– Besöksnäringen är en växande basnäring i Sverige. Tillväxtverket leder ett nationellt samarbete mellan tretton myndigheter och statliga bolag med fokus på besöksnäringens utveckling och internationella konkurrenskraft. Inom gruppen har man prioriterat tre strategiska utvecklingsområden varav detta projekt är ett, säger Erika Rosander koordinator för besöksnäringsfrågor på Tillväxtverket.

Bakgrund:
Invest in Norrbottens uppdrag är att på ett aktiv och systematiskt sätt attrahera investeringar och nystartade företag till Norrbotten i syfte att skapa fler arbetstillfällen i regionen. Företaget Invest in Norrbotten AB, finansieras av landstinget och kommunerna i Norrbotten. Invest in Norrbotten är regional partner till Business Sweden.

Swedish Lapland Visitors Board är regionens officiella företrädare för besöksnäringen som genom en näringslivsorienterad samverkansplattform verkar för att stötta näringens ambitioner att göra affärer av den internationella och nationella efterfrågan på destinationens utbud av arktiska produkter och upplevelser. Näringen samverkar genom destinationsvarumärket Swedish Lapland som gemensam kommunikationsplattform och avsändare för platsen tillsammans med entreprenörernas varumärken, varumärket Sverige och lokala platsvarumärken med internationell kännedom och attraktion.