Turismens Dag - en manifestation för näringen

Foto: Fredrik Broman/HumanSpectra.se Sedan 1980 firas Turismens dag, som FN´s turistorgan UNWTO står bakom, runt om i världen. Denna dag placerar näringen i fokus och i Norrbotten är det en fantastisk utveckling de senaste åren. Norrbottens län marknadsför turismen under varumärket "Swedish Lapland" med stor framgång. Hela 14 procent fler gästnätter är resultatet av årets första sju månader och det är tre gånger större än riket i snitt och innebär att Swedish Lapland leder tillväxtligan i landet. - Det är kul att turismen uppmärksammas för det är en mycket viktig framtidsnäring för Sverige. Näringen sysselsätter 151.000 årsarbetare och är därmed större än de tio största industriföretagen - tillsammans! I Norrbottens län sysselsätts drygt 2.400 årsverken, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland. Omsättningen i näringen i landet uppgick till 215 miljarder förra året och exporten (utländska besökares utlägg) uppgick till hela 75 miljarder och är därmed större än exporten av personbilar, järn och stål och trävaror. - Framgångarna i Swedish Lapland har att göra med tre saker. För det första så har vi fantastiska naturupplevelser att erbjuda gäster (exempelvis midnattssol och norrsken) förpackat lite annorlunda i fjäll, inland, Tornedalen och kusten till olika unika upplevelser. För det andra så är näringen välorganiserad och vi betraktar inte varandra som konkurrenter utan som kollegor som samarbetar för att kunna ge det bästa till gästen. För det tredje så har vårt varumärke "Swedish Lapland" slagit igenom otroligt väl och vi har en bra kommunikationsplattform att arbeta med. Den harmoniserar dessutom bra med den kommunikationsplattform som de svenska utlandsmyndigheterna presenterade i måndags i Stockholm. Kopplat till vår kommunikationsplattform har vi tagit fram konceptet "The colours of Swedish Lapland" som fungerar bra för att ge uppmärksamhet till turismen länet. Vi är dessutom nominerade till svenska publishingpriset med vår länsturismbroschyr som togs fram i samarbete med Vinter reklambyrå, sägar Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland För mer info: Jan-Erik Jaensson 070-5182090 www.swedishlapland.com www.sweden.se