Turisterna älskar Swedish Lapland

Foto: Fredrik Broman/Humanspectra

Statistiken från SCB som publicerades idag över antalet gästnätter visar att turisterna fortsätter att strömma in till Swedish Lapland. Ökningen av antalet gästnätter i juni var 3,4% (jämfört med juni 2007), vilket är mer än Sverige i genomsnitt (som var 3,0%). I antal var gästnätterna 120.000 i juni i år, vilket innebär att ökningen på två år har varit fantastiska 28%!

- Turistföretagarna i länet har jobbat hårt med att förädla utbudet av aktiviteter för turister och vår gemensamma marknadsföring av Swedish Lapland har gett bra resultat. Maj var en ändå bättre månad med en ökning på hela 27%. Många människor vill uppleva vår fantastiska natur och sommarmånaderna erbjuder fina möjligheter till detta. Vi är det kompletta länet där besökarna kan uppleva både riktiga fjäll, en fantastisk skärgård, inlandets magi samt Tornedalens kultur, säger Jan-Erik Jaensson, VD för länsturistorganisationen Swedish Lapland.

- De utländska turisterna har dock inte ökat och en förklaring skulle kunna vara de höga bensinpriserna. Vi får analysera siffrorna för att se vilka grupper som har valt att inte komma hit upp till oss, säger Jan-Erik Jaensson.

För mer info: Jan-Erik Jaensson: 070-5182090