Utbildning för ökad lönsamhet inom Turismen i Swedish Lapland

På torsdag och fredag denna vecka startar en stor utbildningssatsning för turistföretagare i Swedish Lapland. Satsningen är budgeterad till 1,8 miljoner kronor och den håller på till och med december 2010. Finansiärer är Länsstyrelsen i Norrbotten och EUs landsbygdsprogram.

Turistföretagarna har själva fått tala om vad de vill förkovra sig inom genom en enkät som skickades ut via Luleå Tekniska Universitet. Några områden som ansågs viktiga var: marknadsföring, entreprenörskap, produktutveckling, affärsmannaskap och kulturkunskap. Det första tillfället handlar om hur produktutveckling kan ske för att passa de målgrupper som prioriteras.

- Detta är en viktig strategisk satsning för turistnäringen i Swedish Lapland. Vi har grundat denna genom ett samarbete med Luleå Tekniska Universitet som genomförde en enkätstudie åt oss för att vi ska erbjuda det som företagarna efterfrågar. Målsättningen är att öka lönsamheten i de företag som utnyttjar möjligheten att delta under dessa två år. Detta första tillfälle går av stapeln i Luleå, men det kommer att ges tillfälle att förkovra sig på många andra orter i länet under de två år som satsningen pågår, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland

För mer information: Jan-Erik Jaensson 070-5182090, jan-erik@swedishlapland.com

Programmet bifogas som PDF