Norges första snusbutik öppnar i centrala Oslo

Norges första snusbutik öppnar i centrala Oslo

På promenadstråket på Aker Brygge i centrala Oslo öppnar nu Swedish Match Norges första snusbutik. Butiken, som heter White Box Snus Store, säljer hela Swedish Match norska snussortiment och kommer att hålla öppet fram till och med september. I och med att butiken är mobil kan den efter sommaren komma att flyttas och dyka upp på andra ställen runtom i Norge och Sverige. I Sverige har Swedish Match för närvarande fyra permanenta butiker i Stockholm, Göteborg, Strömstad och Åre.

I butiken säljs enbart Swedish Match norska snusprodukter, och för att få komma in i butiken måste man ha fyllt 18 år. Swedish Match första snusbutik öppnades på Kungsgatan i Stockholm 2012, och så sent som 2016 öppnades den senaste svenska butiken i Åre. I butikerna kan man få svar på produktfrågor och hjälp från kunnig personal som enbart fokuserar på att sälja snus.

– Det har varit ett kul arbete med att öppna butiken, och nu har vi fått en mötesplats för norska snusare och för alla svenska snusare som bor i Oslo, det känns jättekul att äntligen vara på plats, säger Patrik Hildingsson, kommunikationschef på Swedish Match.

I enlighet med norsk lagstiftning är White Box Snus Store en så kallad ”specialförrättning”, det vill säga en butik som huvudsakligen säljer tobaksvaror.

Om White Box Snus Store

Plats: Aker Brygge (bredvid Ling Ling Hakkasan)

Öppettider: Måndag-Onsdag: 12.00–20.00, Torsdag-Lördag: 12.00–22.00 och Söndag: 12.00-17.00.

Åldersgräns: 18-årsåldersgräns för att bli insläppt i butiken.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl Danielsson, Press Officer Swedish Match

Tel: +46-725 71 23 63

E-post: carl.danielsson@swedishmatch.com

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken. Swedish Match produktområden är Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak), Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter) samt Övrig verksamhet. Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 15 769 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 mars 2017. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.