Swedish Match lanserar General Kardus Winter 2018

Swedish Match lanserar General Kardus Winter 2018

I dag lanseras Swedish Match mest påkostade snus, General Kardus. Årets upplaga är också den andra och sista av de två upplagor av General Kardus som tillverkats med ett gastronomiskt tema i samarbete med krögaren Karl Ljung. I årets General Kardus har en helt ny tobaksblandning skapats av Karl Ljung tillsammans med Swedish Match Master blender Lars Öberg, och resultatet är 150 gram lössnus där enbart den finaste delen av tobaksbladen har använts (all lamina). Årets upplaga, General Kardus Winter 2018, kommer att kosta 999 kronor. Årets förpackning, kardusen, är framtagen av Orrefors.

- Det känns riktigt kul att få ta General Kardus gastronomiska tema i mål tillsammans med Swedish Match. I år har vi dessutom valt ut en helt ny tobaksblandning, som tillsammans med våra adderade smaker ger en smak som förenar Generals klassiska krydda bergamott med en säsongsanpassad smaksättning, säger Karl Ljung.

Årets tobaksblandning består av noggrant utvald tobak från Argentina, Sydafrika och Indien. Den argentinska tobaken är soltorkad och ger kryddiga och fruktiga aromer, odlad på hög höjd i Los Altos de la Cocha Valle i norra Argentina. Den sydafrikanska tobaken är lufttorkad i Kapprovinsen och ger en arom av torkad frukt, och den indiska tobaken är även den soltorkad med nyanser av söta torkade frukter. I General Kardus Winter 2018 har tobaken skurits som single-cut till strimlor om 0,72 millimeter.

- Smakmässigt har årets General Kardus mörk tobakskaraktär med tydliga inslag av rosmarin och bergamott samt aningen barrskog och blommor. I år har vi fokuserat på bassmaken i klassiska General, bergamott, och adderat kompletterande smaker. Jag tycker att vi lyckats ta det gastronomiska koncept vi haft med Karl Ljung i mål på ett utmärkt sätt, säger Lars Öberg, Master blender på Swedish Match.

General Kardus Winter 2018 kommer att säljas i 800 numrerade upplagor á 150 gram i Swedish Match fem egna snusbutiker (Stockholm, Göteborg, Lund, Strömstad och Åre) samt på www.swedishmatch.se. Produkten kommer att kosta 999 kronor och börjar säljas i dag den 30 november klockan 10.00.

Om Karl Ljung

Karl Ljung är en erkänd krögare som i dag just nu arbetar för Stureplansgruppen och driver den italienska restaurangen L’Avventura på Sveavägen 77. Han har en lång erfarenhet av restaurangbranschen och har bland annat arbetat på krogar som Brasserie Lipp, Operakällaren, Café Opera och Hillenberg. Karl har tidigare blivit utsedd till Årets Kock och har bland annat deltagit i TV-programmet Kockarnas Kamp.

Om Orrefors

Årets förpackning, själva Kardusen, är i handblåst glas och framtagen av Nordens största glastillverkare Orrefors. Glastillverkaren Orrefors, som med sin anrika historia har en lång koppling till svensk gastronomi, har tagit fram årets förpackning, kardusen. Det är ett handblåst bärnstensfärgat glaskärl som har tillverkats manuellt på glasbruket i Småland. På glasbruket i Småland arbetar skickliga hantverkare tillsammans med några av Sveriges främsta formgivare med att utveckla design, hantverk och nya tekniker.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl Danielsson, Press Officer, Swedish Match

E-post: carl.danielsson@swedishmatch.com

Tove Lundgren, Brand Manager, Swedish Match

E-post: tove.lundgren@swedishmatch.com

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 12 616 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 september 2018. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, ZYN, Game, Red Man, Fiat Lux och Cricket.

Swedish Match AB (publ), 118 85 Stockholm
Organisationsnummer: 556015-0756www.swedishmatch.com