Förstärkning till det strategiska gruvprogrammet SIP STRIM

SIP STRIM, det strategiska innovationsprogrammet för gruv- och metallutvinnande industri har fått förstärkning i form av två nya medarbetare. Lawrence Hooey tar över rollen som Teknik- och innovationsansvarig, och Niclas Dahlström kommer att ha fokus på frågor kring Social Acceptans.

Jenny Greberg, programdirektör på SIP STRIM är oerhört glad över rekryteringarna. - Vi är i en position där vi har en väl fungerande verksamhet så det känns fantastiskt att i det här läget stärka upp med två så kompetenta personer. Det ger oss möjlighet att ytterligare öka våra insatser och utveckla SIP STRIM som plattform för gruvinnovation.

Lawrence kommer närmast från en tjänst som senior forskare och affärsutvecklare på industriforskningsinstitutet Swerim, och har även industribakgrund från bolag som Rautaruukki Raahe, LKAB, Northland Resources och Australiensiska Rio Tinto. Han är doktor vid Uleåborgs Universitet och har haft stort engagemang inom både Europeiska och Internationella program som SPIRE, EIT RawMaterials, IEA GHG och IEA IETS.

Niclas som framöver kommer att dela sin tid mellan LTU Business och SIP STRIM har mångårig erfarenhet av seniora roller från näringslivet och då främst gruvindustrin. Niclas som var kommunikationschef och ansvarig för samhällskontakter vid Northland Resources har stort intresse av frågor gällande Social Acceptans och omvärldens kunskap om gruvbranschen.

För ytterligare information kontakta
Jenny Greberg, Programdirektör, SIP STRIM, tfn. 070-641 28 40, jenny.greberg@sipstrim.se

Det strategiska innovationsprogrammet SIP STRIM är en del av Vinnovas, Energimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsområden. SIP STRIM syftar till att stärka svensk konkurrenskraft och skapa hållbara lösningar för den svenska gruvindustrin och metallutvinnande sektorn genom innovationsprojekt, utbildning, seminarier och möten samt internationalisering.

Terese Ahlbäck

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-637 99 80
Johannes Hellqvist

Presskontakt Kommunikationsansvarig Swedish Mining Innovation 070-388 19 39

Strategiskt innovationsprogrammet för svensk gruv- och metallproducerande industri

Swedish Mining Innovation är det strategiska nationella innovationsprogrammet för svensk gruv och metallproducerande industri, och en del av Vinnova, Energimyndigheten och Formas satsning på strategiska innovationsområden. Swedish Mining Innovation syftar till att stärka svensk konkurrenskraft och skapa hållbara lösningar för den svenska gruvindustrin och metallutvinnande sektorn genom innovationsprojekt, utbildning, seminarier och möten, samt internationalisering. Värdorganisation för programmet är Luleå Tekniska Universitet.

Programmet gick under namnet SIP STRIM fram till 2020-05-31.

Swedish Mining Innovation