Öppet brev till näringsministern

Sila inte energimygg, Maud Olofsson!

Näringsminister Maud Olofsson, du efterlyste i ditt tal på regeringens Klimat- och energiupptakt den 21 april svar på ett par frågor: "Hur kan ni i ert företag, bransch eller organisation bidra? Och vad kan vi politiker göra för att underlätta ert arbete?"

Swedisol, mineralullsproducenternas branschorganisation, är inte svaret skyldigt. Vi har många bra förslag, Maud, och vi vet precis vad ni politiker kan göra.

Vi börjar med vad vi i vår bransch, byggbranschen kan göra.

Byggbranschen bör gå i täten när det gäller insikt, handling och ansvar i klimatfrågan.

Swedisol driver aktivt utvecklingen av så kallade passivhus, det vill säga hus som inte behöver någon uppvärmning. Vi uppmanar nu hela byggbranschen att tillsammans ta fram gemensamma normer och standarder för passivhus och lågenergihus. Allt för att stimulera produktion, öka förståelsen och förhoppningsvis även få politiker att vilja stimulera utvecklingen med olika styrmedel.

Volvo är ett bra föredöme i den här frågan. Företaget har nyligen byggt ett passivhus för sitt nya kontor i belgiska Gent. Tänk om Volvo och andra företag även tog täten och visade på det goda exemplet här i Sverige? Det pratas mycket passivhus i dag, Maud, men det byggs försvinnande få. Här behöver vi din hjälp. Hjälp att föra ut budskapet och lyfta fram de goda exemplen. Men även hjälp med styrmedel. I Tyskland och Österrike uppmuntras exempelvis byggandet av passivhus. I Sverige kan bygglovsprocessen till och med lägga hinder i vägen.

Nu vet vi att du som politiker behöver konkreta förslag och tips på åtgärder för att kunna göra verkstad av alla goda idéer. Om vi därför går över till vad ni politiker kan göra, Maud, så har Swedisol nyligen uppvaktat din kollega Andreas Carlgrens miljödepartement. Vi överlämnade då en hel lista på förslag på åtgärder för att få fart på energieffektiviseringen i våra byggnader. Vi vill inte vara knussliga, så här får du den också:

* Inför byggregler vid omfattande renovering.

* Inför även retroaktiva byggregler för befintliga byggnader.

* Inför skärpta nybyggnadsregler.

* Inför krav på besiktning av alla byggnader som energideklareras.

* Erbjud återbetalning av utgiften för energideklarationen för den som inom viss tid genomför föreslagna åtgärder.

* Sänk den kommunala avgiften för fastigheter med särskilt energieffektiva byggnader (passivhus).

* Ge Boverket eller Energimyndigheten i uppdrag att ta fram ett kalkylinstrument för att avgöra kostnadseffektivitet.

* Visa marknaden att energieffektiviseringsåtgärder är långsiktigt lönsamma genom att åtgärda statliga, kommunala och landstingsägda fastigheter.

* Utnyttja landets energirådgivare bättre genom att ge dem ökade befogenheter.

Vi kommer säkert snart att knacka även på din dörr. Vi vill gärna få dig att fokusera på rätt saker. I ditt tal lyfte du fram tre områden som du betecknade som centrala i den svenska energi- och klimatpolitiken. Energieffektivisering var ett av dessa. Bra Maud, vi håller helt med dig. Tyvärr lyfte du fram standbylägen och glödlampor som enkla områden att förbättra. Här silar du mygg och missar kamelerna!

En rapport från konsultfirman McKinsey visar att isolering är den i särklass ekonomiskt bästa åtgärden för att minska utsläppen av växthusgaser. Potentialen är fantastisk men dessvärre ganska okänd. Vi, det vill säga världsekonomin, kan spara häpnadsväckande 2 500 miljarder kronor varje år - och samtidigt minska koldioxidutsläppen med cirka en miljard ton årligen på global bas!

Här har det svenska miljonprogrammet en oerhört stor potential: bostadshus med cirka 1,5 miljoner lägenheter är renoveringsmogna. Vi har alltså ett gyllene tillfälle att snabbt kunna få effekt i klimatarbetet. Ta den chansen, Maud! Tillsammans med Andreas kommer du att bli ihågkommen som ministern som åter gjorde Sverige till föregångsland i Europa!

Bästa hälsningar,

Ulf Frisk, vd Swedisol, mineralullsproducenternas branschorganisation.

PS. Visste du att det finns ett stort glapp mellan vad människor tror och hur verkligheten ser ut när det gäller energiåtgången i våra villahushåll? Genomsnittet tror att uppvärmningen står för 26 procent av den totala energikonsumtionen i ett villahushåll. Den verkliga siffran är 53 procent. Standbylägen i alla ära - det är i uppvärmningen vi måste hitta lösningen.