Ny säkerhetsdörr ger ökad trygghet!

En säkerhetsdörr är det första intrycket av din lägenhet och är något som du ska använda och känna dig trygg med varje dag. På en säkerhetsdörr ställs det höga krav och för att vara godkänd ska den inte enbart uppfylla de senaste europeiska inbrottsklassningarna samt gällande brand och ljudkrav. Enligt Boverkets nya regler (som trädde ikraft den 1 januari), måste en säkerhetsdörr också skydda de boende mot brand- och rökgaser.  Grundkraven har alltså ökat samtidigt som en modern säkerhetsdörr också förväntas ha bra isolerförmåga, underlätta tillgänglighet och ha en tilltalande design. Detta är något som dörrtillverkaren JELD-WEN (SWEDOOR) tagit fasta på när de utvecklat sin senaste säkerhetsdörr för lägenheter.

Säkerhet och funktion
Den nya säkerhetsdörren uppfyller de nya Europeiska inbrottsklasserna (RC) och är också testad för täthet mot både kall och varm rök i enlighet med boverkets nya byggregler (trädde ikraft den 1:a Januari 2013). Dessutom har den försetts med ett nytt smart låssystem som ökar inbrottssäkerheten, minskar ljud från lägenhet och trapphus och inte minst gör dörren lättare att låsa och låsa upp. Temat framtidssäkring har stått i fokus i utvecklingen men även de mer mjuka värdena har varit viktiga!

Design
En modern säkerhetsdörr handlar om mer än bara säkerhet. Utseendet och designen är som i all annan inredning en viktig faktor. En säkerhetsdörr den behöver inte vara ful och tråkig utan kan mycket väl kombineras med höga designkrav menar Göran Hedljung försäljningschef på JELD-WEN. Det kan exempalvis handla om K-märkta hus där de nya säkerhetsdörrarna ska designas som de gamla med speglar och dekorer. Det kan också vara en arkitekt som vill ta ut svängarna med ovanliga materialval utan att behöva göra avkall på säkerhet och funktion.

"I många fall kommer den kortsiktiga kostnaden i fokus och det slutar med en enkel standardlösning när det gäller designen. Därför kompletterar vi nu våra standardtillval med en serie träytor i klarlackad och laserad ask. På så sätt ger vi kunden fler möjligheter att höja den estetiska känslan utan att merkostnaden blir avskräckande. Vi vill att en säkerhetsdörr inte bara ska skydda de boende utan även ge en varm och exklusiv känsla som signalerar bostad och inte industri" avslutar Hedljung

Inbrottsklass: RC = Recistance Class
Säkerhetsdörrar i klass 3 är licenserade för inbrottsskydd enligt EN 1627 RC3.

Ljudklass: R'w 35dB eller R'w 40dB

Brandklass: EI 30 eller EI 60

Brandgastäthet: Kallrök (Sa) och Varmrök (Sm) EN 13501-2
Läs mer om de nya reglerna här:

Nytt låssystem
Nya lås som är förstärkta och förbättrade på flera sätt jämfört med tidigare.
Dörren reglas nu med trycket (handtaget) som sedan blockeras genom 360 graders nyckelvridning. Detta gör att dörrbladet fixeras och låsets hakregel inte utsätts för listtryck. Denna funktion medför tre stora fördelar:

1. Ökat inbrottsskydd eftersom möjligheten att få in inbrottsverktyg mellan dörrblad och karm försvåras.

2. Enklare att öppna! Eftersom låskolven inte belastas krävs minimal handkraft för
att vrida runt nyckel och vred. Perfekt för exempelvis de som har värk eller är svag i händerna.

3.Energibesparing! Eftersom dörren alltid vilar på "tryckesfallen" och på så sätt
fixeras i optimalt läge, minimeras både luft-, värme- och dessutom ljudläckage.

Standardlåset (A510) går även att komplettera med funktionen "hemma bekväm/borta säker" (A2500). Som tillval erbjuds också 3-punktslås som låser samman dörrbladet med karmen med tre kolvar istället för en och garanterar att dörrbladet sitter säkert i karmen.

Design
Nya tillvalsytor erbjuds i askfaner, som naturligt klarlackad
eller som vit-, grå- eller svartlaserad.