Unik dörr ger stora utrymmesbesparingar

En helt ny typ av dörr, den så kallade rotationsdörren, sparar cirka en kvadratmeters golvyta per dörr. Det innebär stora besparingar vid nybyggnation, exempelvis av vårdboende, och ger ett bättre utnyttjande av redan befintliga miljöer.

Den nya innerdörren från Swedoor/Jeld-Wen använder inte gångjärn utan har istället en pivåupphängning. Det innebär, förutom att den sparar utrymme, att den kan öppnas både utåt och inåt vilket underlättar för bland annat rörelsehindrade.

Användningsområden
Framför allt inom vårdboende, äldreomsorg och på institutioner finns fördelar med rotationsdörren. Upphängningen gör att det blir enklare för rullstolsbundna, dels för att de kan välja åt vilket håll dörren ska öppnas, dels för att dörrhandtaget hela tiden finns inom räckhåll. Även för personal på olika typer av vårdboende underlättar dörren vid förflyttningar av material och utrustning.

Stora besparingar

En stor vinst med rotationsdörren är att den sparar cirka en kvadratmeter golvyta per dörr. Vid byggnation av vårdboende eller andra institutioner, kan det innebära besparingar i mångmiljonsklassen i minskade byggkostnader. Även i befintliga lokaler sparas utrymme, vilket ger möjlighet till ett bättre tillvaratagande av ytorna.

Dörren har integrerade tätningslister, vilket ger förbättrade ljudegenskaper. Den kan levereras målad, fanerad eller laminatbeklädd, utan tröskel eller som tillval med en rundad tröskel.

Ni ser hur dörren fungerar om ni klickar på länken till denna korta animation; http://www.flickr.com/photos/58694513@N05/5384287154/

För ytterligare information, vänligen kontakta;

Göran Hedljung
Sales Manager Construction
gh@jeld-wen.biz
+46 (0)36-396201
Se även www.swedoor.se

• utrymmesbesparingar
  • rotationsdörr

JELD-WEN Sverige AB ingår i den internationella dörrkoncernen JELD-WEN med ca 20 000 anställda varav drygt 650 i Sverige. Företaget är en världsledande totalleverantör av trä- och ståldörrslösningar. Sortimentet omfattar allt från standardprodukter till kundanpassade speciallösningar. I Sverige bedrivs produktion i Forserum och Åstorp och produkterna marknadsförs under varumärket Swedoor JELD-WEN.