Mattor med historia

Mattorna vi säljer är inte vilka mattor som helst – varenda en är unik i färg, mönster och patina. Här är historien bakom våra handknutna patchworkmattor.

Det bästa med våra handknutna patchworkmattor är att de verkligen bär med sig en historia. De är tillverkade av äldre handknutna mattor från olika distrikt i Iran (det finns mer än 1000 olika byar och städer som gör mattor och de skiljer sig åt på flera sätt) och mattorna har använts mellan 40 och 100 år. De begagnade mattorna samlas ihop, tvättas ordentligt och avfärgas med hjälp av solen samt hård tvätt. Därefter färgas dem (en ganska lång process) innan de slutligen klipps i olika storlekar för att slutligen sys ihop igen. Varje handknuten patchworkmatta är alltså unik i färg, mönster och patina.

Ungefär 90 % av alla patchworkmattor som finns på marknaden är turkiska, men vi använder enbart persiska mattor. Varför då, kan man undra? Jo, för att persiska mattor är tillverkade med dubbel varp och dubbel knut, till skillnad från turkiska mattor som bara har enkel varp och enkel knut. Persiska mattor är alltså stabilare mot golvet och är mer slitstarka i jämförelse med de turkiska. De turkiska patchworkmattorna behöver dessutom lim på baksidan vilket gör att de inte går att tvätta. Men våra persiska patchworkmattor går att tvätta utan problem.

De som tillverkar våra patchworkmattor har en egen fabrik där de tillverkas, och de kan tillverka upp till 300 kvadratmeter patchworkmattor i olika färger – inte illa!

Se mer av våra patchwork-mattor här. Vi säljer även vintage- och s.k. patch-in-patch-mattor.

• kvalité

Ludvig Ungewitter