GOLD LOW PROFILE – PASSAR ÖVERALLT!

Swegon AB presenterar nu GOLD LP (low profile), en ny modell i den kända serien av luftbehandlingsaggregat, GOLD version D.

GOLD LP ingår i den kända GOLD-serien, Swegons serie kompletta luftbehandlingssystem med inbyggd styrutrustning av typ IQnomic, direktdrivna energieffektiva EC till- och frånluftsfläktar, till- och frånluftsfilter och roterande värmeväxlare med en verkningsgrad upp till 85 %. GOLD-serien är Eurovent-certifierad och omfattar aggregat för luftvolymer upp till 33 000 m³/h.

GOLD LP är extremt smalt och imponerar dessutom genom en roterande värmeväxlare och utmärkt prestanda för en mycket hög energieffektivitet. Tack vare den speciella tekniken är aggregatet patentsökt. Rotorn i GOLD LP är snedställd och ger därmed en stor kontaktyta och mycket god värmeåtervinning med små tryckförluster. Den innovativa Super Silence-funktionen fördelar luftströmmen, vilket innebär väsentligt mindre ljud i de känsligaste frekvensbanden. GOLD LP kan därför installeras direkt i undertak eller garderober.

Aggregatet har mycket kompakta mått (lxbxh: 2172x560x1100 mm) och kan därigenom installeras även i små rum utan att ta värdefull golvyta i anspråk. ”Tack vare den smala konstruktionen kan det installeras till exempel horisontellt i undertak, vertikalt i garderober, på trånga vindar och i korridorer”, förklarar Nils Spetz, produktmanager på Swegon. Aggregatet har platsbesparande skjutdörrar som förenklar service och underhåll.

GOLD LPs fläktar är utrustade med den senaste EC-tekniken för motorer och ger bättre luftflöden (upp till 1900 m3/h) och förbättrad energieeffetktivitet, vilket i sin tur ger lägre livscykel- och driftskostnader.

”GOLD LP är framför allt avsett att användas på kontor samt i skolor, förskolor, offentliga lokaler, butiker och enfamiljshus och ger unika konkurrensfördelar tack vare en innovativ och unik teknik och utmärkta prestanda”, förklarar Nils Spetz.

Hela GOLD-serien är utrustad med styrsystemet IQnomic som standard. Den datorstyrda utrustningen reglerar temperatur, flöden, värme- och kylåtervinning, drifttider och har flera andra funktioner som är klara att aktiveras. Dessutom kan GOLD anslutas till de flesta kommunikationssystem på marknaden, datanätverk i byggnader och vanliga övervakningssystem.