Arbete vid sandprintern i Swerea SWECAST:s Casting Demonstration Centre. Foto: Patrik Svedberg

3D-teknik i fokus för digitaliseringsprojekt

Swerea leder nu ett forskningsprojekt som ser över hur man skapar ett digitaliserat produktionsflöde för additiv tillverkning.
– Vi vill demonstrera hur detta kan fungera i olika typer av anläggningar, bland annat i den sandprinter som finns i Swerea SWECAST:s Casting Demonstration Centre, säger projektledare Stefan Gustafsson Ledell.

Digitaliseringen innebär en genomgripande förändring av hur vi producerar och konsumerar varor och tjänster. Förändringen förväntas bli så stor så att digitaliseringen redan nu kallas för den fjärde industriella revolutionen. För att Sverige ska ligga i framkant i den utvecklingen har Vinnova fått ett uppdrag av regeringen att främja digitaliseringen av svensk industri. Inom ramen för det uppdraget har åtta olika pilotprojekt beviljats anslag på strax över 20 miljoner kronor sammanlagt.

Ett av projekten leds av Swerea SWECAST:s forskningschef Stefan Gustafsson Ledell och fokuserar på additiv tillverkning. Stefan Gustafsson Ledell säger att additiv tillverkning per definition är en digitaliserad produktionsmetod. Samtidigt finns det flera steg där insatser måste göras manuellt. Det kan handla om att den konkreta informationen i exempelvis CAD-filer behöver handpåläggning för att föras över till printern men också om att delar i produktionskedjan i dagsläget kräver fysiska insatser som efterbearbetning eller vid kvalitetskontroll.

– Vi vill se hur det här flödet kan göras rent automatiskt från ritning till färdig produkt genom att integrera de här processerna. Vi ska identifiera vilka svårigheter som finns i sådana flöden och vad det är som inte fungerar idag. Sedan kommer vi att arbeta med ett utvecklingsspår där vi försöker att lösa de utmaningarna, säger Stefan Gustafsson Ledell.

Projektet kommer att se över 3D-printing både av metall och av sand för gjutformar. Flera olika demonstratorer ska användas, bland annat Produktionstekniskt Centrum i Trollhättan och Swerea SWECAST:s eget Casting Demonstration Centre.

I projektet finns en rad framstående aktörer inom digitalisering och additiv tillverkning.
– Från industrin finns GKN Aerospace med som jobbar mycket med additiv tillverkning. Vi har också med Saab som är väldigt duktiga på digitalisering samt Siemens som har kommit väldigt långt på båda dessa områden. Det är ett av få företag i Sverige som arbetar med additiv tillverkning som produktionsmetod, säger Stefan Gustafsson Ledell.
Övriga deltagare i projektet är Swerea IVF, Swerea KIMAB, Chalmers och Jernkontoret.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, produktions- och produktutveckling. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 680 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST). Verksamhet finns i Stockholm, Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå, Borlänge, Eskilstuna, Linköping, Trollhättan och Oslo, samt i Brest och St Etienne i Frankrike.