Stipendium till Joakim Ålgårdh för arbete inom 3d-printing

Joakim Ålgårdh, forskningsledare vid Swerea KIMAB har tilldelats ett stipendium om 25 000 kr av Jernkontorets teknikområde 80, Pulvermetallurgi. Motiveringen till stipendiet är ”Joakim Ålgårdh har, med genuin entusiasm för additiv tillverkning med EBM (elektronstrålesmältning), bidragit till att lyfta fram detta områdes möjligheter till glädje för hela pulvermetallurgiområdet”.

Joakim Ålgårdh har doktorerat på titanlegeringar för tandimplantat tillverkat med EBM. Han lade fram sin avhandling i januari 2015. Därefter har han fortsatt att verka för att sprida kunskap och erfarenheter inom additiv tillverkning.

Joakim arbetar bland annat med den nya arenan för additiv tillverkning, även kallat 3D-printing, i metall. Arenan är initierad av och drivs i samverkan av Swerea, Chalmers och Högskolan Väst. Nätverket som invigs idag kommer att samla kunskap inom additiv tillverkning för att öka den svenska konkurrenskraften. Fokus kommer att vara på industrialisering av tekniken och aspekter som kan hjälpa företagen.

Kontakt: Joakim Ålgårdh, joakim.algardh@swerea.se, 073-071 61 18

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, produktions- och produktutveckling. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 680 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST). Verksamhet finns i Stockholm, Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå, Borlänge, Eskilstuna, Linköping, Trollhättan och Oslo, samt i Brest och St Etienne i Frankrike.