Samarbetet kommer att bidra till vår framtida utveckling av optimerade eldfasta produkter, flödeskontrollsystem och processtyrningsalgoritmer, säger Gernot Hackl, Head of Global Simulation, RHI Magnesita.

Swerim i partnerskap med världsledande bolag

Swerim välkomnar RHI Magnesita som ny samarbetspartner! Bolaget är världsledande när det handlar om att ta fram eldfasta produkter och system som kräver temperaturer över 1 200°C inom ett brett spektrum av industrier, inklusive stål, cement, icke-järnmetaller och glas.

RHI Magnesita, med sin bas i Österrike, har en snart 200 år lång företagshistoria.

–Vi har utfört forskning åt dem tidigare, berättar Pavel Ramirez Lopez, forskare och gruppchef hos Swerim, men konstaterar samtidigt att partnerskapet knyter RHI Magnesita ännu närmare metallforskningsinstitutet och samtidigt breddar kontaktytorna.

–Genom partnerskapet får de tillgång till hela vårt nätverk inom svensk industri och dessutom möjlighet att medverka i våra europeiska forskningsprojekt, säger Pavel Ramirez Lopez som ser fram emot det fortsatta samarbetet.

–Swerim:s expertis och forskningsfaciliteter kompletterar väl vår interna kapacitet. Speciellt inom området för stränggjutning förväntar vi oss att fördjupa vår kunskap om de grundläggande och komplexa ömsesidiga beroendena mellan driftsförhållanden, produktdesign och de resulterande (flerfasiga) flödesfenomenen genom att använda simulatorn för kontinuerlig gjutning (CCS), säger Gernot Hackl, Head of Global Simulation vid RHI Magnesita. Detta kommer att bidra till vår framtida utveckling av optimerade eldfasta produkter, flödeskontrollsystem och processtyrningsalgoritmer.

Regioner

Metallforskningsinstitutet Swerim bedriver industrinära forskning och utveckling kring metaller och deras väg från råmaterial till färdig produkt. Vi vill stärka industrins konkurrenskraft genom ökad produktkvalitet, högre resurseffektivitet och mer hållbara tillverkningsprocesser. Vår vision är en fossilfri och cirkulär industri. Institutet har 190 medarbetare på två orter i Sverige – Luleå och Stockholm. Swerim ägs till 80 procent av industrin och till 20 procent av svenska staten genom RISE Research Institutes of Sweden.