100 års samlad IT-erfarenhet när Malmö-företag fyller 25 år!

Måndagen 2 mars 1987 slog Malmö-företaget Trendator upp butiksportarna på Östergatan och startade sin verksamhet. Fyra unga herrar hade bestämt sig för att pröva vingarna och starta ett eget företag i den nya IT-branschen. Persondatorer var nytt, intressant och hade framtiden för sig. Precis som de nyblivna företagarna. Idag, när bolaget firar 25 år, har herrarna samlat 100 års erfarenhet..!

Förändring och anpassning
- Att driva ett företag under så många år tillsammans, och dessutom i IT-branschen som utvecklats utan motsvarighet, ställer stora krav på oss som kompanjoner, berättar Per-Åke Aronsson, VD och en av de fyra delägarna. Om vi inte haft förmågan att anpassa oss och göra förändringar i takt med utvecklingen hade vi inte funnits idag. Från början baserades verksamheten helt på PC-försäljning, fortsätter han, och det fungerade utmärkt de första fem åren.
- I början på nittiotalet var det tuffa tider, berättar Aronsson vidare. Vi styrde då över verksamheten mot programförsäljning, med två huvudinriktningar; CAD och ekonomiprogram.

Mjukvarorna i fokus
- Det kändes som vi försåg hela Malmö med CAD-program under några år, berättar Björn Serenhov, en annan av delägarna. Under dessa år var jag helt inriktad på maskin-, arkitektur- och teknikkonsulter. Vi sålde och installerade programmen och utbildade massor med konstruktörer i våra nya utbildningslokaler på Grönegatan.

- För min del handlade det helt och hållet om ekonomiprogram, säger Henric Berggren, den tredje av de fyra delägarna. Parallellt med att vi startade och drev företaget studerade jag ekonomi på kvällstid under 5-6 år. Tack vare det fick jag både praktik och teori samtidigt, något jag hade oerhörd nytta av i min roll som konsult och lärare. Under många år var vi en av landets främsta återförsäljare av de populära bokförings- och löneprogrammen från Visma SPCS.

Egenutvecklade Swinx-program finns över hela Sverige
Under senaste halvan av företagets historia har fokus i stort sett helt legat på de egenutvecklade programvarorna som säljs och marknadsförs under egna varumärket Swinx.
- Det började som ett konsultuppdrag vid millennieskiftet, berättar VD Aronsson. Men vi märkte snabbt att det fanns ett stort intresse för standardiserade program för Tid- och Projekthantering, så Swinx Tid blev därför en stor framgång för oss.

- För att inte tala om vår nuvarande storsäljare, Swinx ScanLev, fyller Serenhov i. Elektronisk hantering av leverantörsfakturor är det ett stort sug efter och programmet används i närmare 1000 bolag.

Tekniken, fortfarande den viktigaste förutsättningen!
- Då är det väl bara jag som fortfarande håller på med detsamma som för 25 år sedan, påpekar fjärde delägaren Per-Göran Åström, med ett leende Jag håller fortfarande på med ungefär det som jag gjorde en gång i tiden då jag påbörjade min yrkesbana på gamla Kockums. Fast det är klart, tekniken har nog utvecklats en del och jag har ju alltid gillat allt som har med teknik, kablar och kontakter att göra. Jag tycker fortfarande det är lika tillfredsställande när jag kan hjälpa våra kunder tillrätta med deras tekniska bekymmer, avrundar P-G.

Ett år av firande
Den formella födelsedagen 2 mars blir inledningen på ett år av firande. Under året kommer ett antal nya produktlanseringar att ske. Flera samarbeten med nya strategiska partners kommet att presenteras. Befintliga kunder kommer att erbjudas möjlighet att på ett flertal sätt delta i firandet med både festligheter och kampanjer. Första nyheten under jubileumsåret är redan utannonserad, Swinx Fakturaarkiv, som släpps under mars.

- Och bäst av allt det kommer mer, utlovar och avrundar ett ovanligt piggt gäng hundraåringar..!

För mer information:
- Björn Serenhov, Försäljningsansvarig, 040-680 83 31