Isabell Bergstrand som arbetar på kvalitéts avdelningen på SydGrönt.

Blogginlägg -

Det finns många fördelar, både för hälsan och miljön, att äta svensk frukt och grönsaker.Att välja svenskproducerad frukt och grönt innebär att du kan känna dig trygg och säker.

I Sverige har vi stränga regler kring användandet av växtskydd och växtskyddshantering. Vilket medför att vi som svenskar kan känna oss trygga med den svenskproducerade maten. Ytterligare en fördel med att välja svenskt är att grönsakerna får mogna på plantan längre när de odlas på nära håll.Det gör att de utvecklas smak och vitaminer bättre.

Kvalitén bevaras genom alla led från jord till bord där SydGrönt bidrar med en snabb och lämplig hantering efter skörd. En del grödor behöver kylas snabbt efter skörd för att bevara den bästa kvalité. Många av SydGrönts odlare har därför egna kylar där de förvarar grönsakerna och bären till dess att vårt åkeri, SydLog, hämtar dem för vidare leverans till våra kunder.

Att välja svensk mat, odlad nära dig istället för att i andra länder, innebär att klimatavtrycket blir lägre när transporterna är kortare, jämfört med importerad mat.

Se filmen när Isabell som arbetar på SydGrönts kavlietsarvdelning berättar om vilka fördelar det finns när du väljer svensk frukt och grönt HÄR.