Framtidens IT-säkerhetsexpert uppmärksammades hos Symantec

Security Expert of the Future är ett nytt årligt pris som instiftats för första gången i år. Syftet med priset är att belöna unga experter på IT-säkerhet för att hitta och uppmärksamma framtidens stjärnor i branschen. 2014 års vinnare blev 13-åriga Mathias Kujala från Haninge, som under seminariedagen ”Run Business Run” idag fick ta emot sitt pris hos Symantec i Kista, Stockholm.

Symantec är övertygade om att unga inte får den uppmärksamhet de förtjänar när det gäller IT-kunskaper. Medan många äldre får lära sig allt från grunden – är IT en del av de ungas DNA, då tekniken kryper allt lägre ned i åldrarna.

Därför delade Symantec idag ut priset Security Expert of the Future, där unga människor ska belönas för sina upptäckter inom IT-säkerhet. Prisutdelningen skedde under seminariedagen Run Business Run på Symantecs huvudkontor i Kista, Stockholm. En dag som handlar om hur man förebygger och skyddar sig mot dagens komplexa hot i den alltmer digitala världen.

En värld som inte är lika komplex för vissa personer. Mathias Kujala, årets vinnare, är redan ett namn inom IT-Sverige efter att han i fjol, endast 13 år gammal, belönades av Google för att ha hittat en säkerhetslucka i Googles översättningsprogram, något som Googles egna experter missat. Översättningsprogrammet används av hundratusentals dagligen, varför Symantec valde att ge priset åt Mathias och uppmärksamma unga som utnyttjar sina IT-kunskaper för något gott – att göra datorer och internet säkrare för alla.

"Det känns superkul! Jag tycker det är jätteroligt att Symantec, som är ett av världens största IT-säkerhetsföretag, uppmärksammar mig som inte är så gammal och som har mycket kvar att lära mig. Ett sådant här pris och all uppmärksamhet boostar mig att fortsätta utvecklas inom IT och kanske framförallt inom säkerhet", säger Mathias som tillägger att han i framtiden vill jobba som Säkerhetsexpert.

”I en tid när nätbrottslighet blir allt vanligare är det tur att vi har nyfikna personer som Mathias, som kan upptäcka och täppa till säkerhetshål innan de utnyttjas i elaka syften. Vi på Symantec jobbar för att göra nätet säkrare och hjälpa människor, företag och myndigheter att skydda sin information, där upptäckt av nya och okända hot är en oerhört viktig del. Men vi ser det också som vårt uppdrag att uppmuntra och belöna de som redan i ung ålder bekämpar nätbrott och minimerar människors risk att råka ut för brott när de surfar på nätet. Det är sådana killar och tjejer vi vill ha ombord på Symantec i framtiden”, säger Åsa Edner, VD för Symantec i Sverige.

Carolina Schattauer Ramnö

Nordic PR Manager

• Teknologi, allmänt

Symantec Corporation (Nasdaq: SYMC) är expert på att skydda information och hjälper människor, företag och myndigheter att frigöra de möjligheter som tekniken erbjuder – när som helst, var som helst. Grundat i april 1982 och nu ett Fortune 500-företag, driver Symantec idag ett av världens största globala informationsnätverk för IT-hot och -risker. Uppdraget är att tillhandahålla ledande säkerhets-, backup- och tillgänglighetslösningar där viktig information lagras, nås och delas. Företagets över 21 500 anställda finns i fler än 50 länder. Nittionio procent av Fortune 500-företagen är kunder hos Symantec. Under räkenskapsåret 2014, uppgick intäkterna till 6,7 miljarder dollar. För mer information gå till www.symantec.com eller go.symantec.com/socialmedia.