Årets Cad-Q Dagar genomförda med över 450 deltagare!

Årets Cad-Q Dagar besöktes av fler än 450 deltagare. På temat "Technology makes a difference" genomfördes ett 50-tal seminarier för kunder inom branscherna bygg, fastighet och industri.

Det var trångt och gemytligt på Clarion Hotel i Stockholm när Cad-Q Dagarna för åttonde året i rad öppnade upp portarna för att välkomna kunder och partners.

Årets evenemang, det mest välbesökta någonsin, erbjöd ett stort antal seminarier liksom många tillfällen att knyta kontakter och inspireras av kollegor i sin egen och andra branscher från hela Sverige, Norge och Danmark.

President, vetenskapsman och sökmotorexpert

Evenemanget inleddes med Amar Hanspal, Autodesks Senior Vice President, som gav sin syn på hur Autodesks teknologi kan hjälpa till att göra skillnad.

Därefter tog Google vid och pratade kring trender och innovationer i dagens och framtidens digitala sökmotorer, för att strax före lunch avlösas av den galne vetenskapsmannen Andreas Wahl som fick alla att häpna när han med sina humoristiska experiment bland annat satte på en badmössa på en modig deltagare enbart med hjälp av vattenkraft.

Branschspecifika seminarier

Efter lunch fortsatte evenemanget med branschspecfika seminarier.

Industrikunderna kunde välja mellan olika spår där ämnen som PDM, PLM, digitala prototyper, effektivare och automatiserat konstruktionsarbete samt moderna verktyg inom power&process stod i fokus. Här kunde man inspireras av kollegor i branschen som delade med sig av hur de med hjälp av modern teknoligi effektiviserat sina processer samt lyssna till Autodesks och Cad-Qs experter som tipsade om smarta och tidsbesparande lösningar.

Bygg- och fastighetskunderna bjöds initialt på en eftermiddag med BIM och molnet i fokus. Representanter från stora nybyggnadsprojekt såsom Slussen, Nationalmuseet i Oslo och NKS (Nya Karolinska Solna) berättade om sina erfarenheter och visade på de speciella förutsättningar som råder i projekt av denna storlek och karaktär. Även Riksdagsförvaltningen var på plats och visade hur de arbetar med laserscanning och modellering från punktmoln i ombyggnadsprojektet kring Riksdagshusen. Under dagarna erbjöds därefter specifika seminarier för kunder inom infrastruktur, El/VVS, arkitektur, konstruktion och fastighetsförvaltning, där man bland annat kunde ta del av intressanta kundberättelser från Lantmäteriet, Sweco Architects, Ramböll, ELU Konsult, NCC Construction och många fler.

Vinnande kunder

Ett antal kunder har under året utmärkt sig på ett eller annat sätt, och belönades med priser under den stora middagen, som i år hölls på Moderna Museet på Skeppsholmen. Där stod Malin Söderström, tidigare medlem i kocklandslaget och deltagare i TV-serien "Kockarnas Kamp", för mat och dryck som tillfredsställde smaklökarna på ett mycket tilltalande sätt.

Årets norska byggkund: Cowi AS

Årets norska industrikund: Odfjell Drilling Technology

Årets svenska byggkundae: Rambøll el- & VVS-avdelningarna, Malmø

Årets svenske industrikunde: AkzoNobel AB

Årets fastighetskund: Sveriges riksdag

Årets infrastrukturkund: Hässleholms kommun

Tipspromenaden: Vinnare i tipspromenaden bland utställarna blev Emmelie Kjellberg, Västfastigheter.

Tack!
Vi vill tacka alla våra kunder, utställare, sammarbetspartners och alla andra som deltog för att göra årets Cad-Q Dagar till bästa hittills. Hoppas vi ses nästa år!