Kostnadseffektiv webbkarta används som hjälpmedel vid restaurangbesök

Addnodes dotterbolag Cad-Q, som är Nordens ledande leverantörer av modell- och ritningsrelaterad IT, har utvecklat en webbaserad tjänst som ger organisationer och företag bra möjligheter att enkelt sprida geografiska data till kunder och användare oavsett om det är CAD, GIS eller verksamhetsinformation. Till exempel för att kolla upp om restaurangen man tänker besöka har fått grönt ljus vid kommunens kontroller.

Just denna tjänst erbjuds restaurangbesökare i Skaraborg. Miljösamverkan Östra Skaraborg, där Skövde, Falköping, Hjo, Karlsborg och Tibro kommun ingår, gör årligen mängder av kontroller hos verksamheter som hanterar livsmedel. Resultaten av kontrollerna publiceras på en webbkarta. Via en smartphone, dator eller surfplatta kan man som restaurangbesökare enkelt se vilka restauranger som håller måttet och på så sätt göra rätt val. Lösningen bakom webbkartan är Cad-Qs tjänst GS Viewer som ett flertal kommuner i Sverige, bl a Skövde kommun, arbetar med. En lösning som uppfattas både som effektiv och prisvärd.

– Vissa storkommuner har lagt ned hundratusentals kronor på liknande tjänster. Det vi har lagt ned är kaffepengar i jämförelse på en tjänst som vi anser är minst lika bra för konsumenten, menar Peter Gustafson, ekonom, Miljösamverkan östra Skaraborg

Och genom att konsumenterna själva enkelt kan plocka fram informationen de önskar, när de själva behöver den, minskar trycket på kommunerna att besvara frågor per telefon. En win win situation alltså som sparar tid för både kommun och konsument.

Ytterligare kommuner som har valt att satsa är Ängelholm, Härryda och Danderyd som bl a använder tjänsten för webbpublicering av detaljplankartor, förenklade bygglovsärenden, informationskartor samt adress- och fastighetskartor.

TjänstenGS Viewer visas bland annat på Cad-Q Kommundagar i Göteborg 10-11 september. En mötesplats för organisationer och kommuner från hela Sverige där man tar del av nyheter kring effektiviserande verktyg och metoder när det gäller digitala kart- och GIS-verktyg.

Niklas Fagrell Eriksson, expert på smarta digitala lösningar inom infrastruktur och samhällsbyggande, Cad-Quality i Sverige AB, tel: 070-645 15 10, Niklas.Fagrell.Eriksson@cad-q.se