Läkare Utan Gränser får Cad-Qs och Symetris julgåva

Istället för att ge julklappar till de anställda har Cad-Q och Symetri valt att ge en gåva till organisationen Läkare Utan Gränser. Just nu är behoven väldigt stora ute i världen och Läkare Utan Gränser hjälper till med faktisk bemanning och kunnande i de mest krisartade situationer som mänskligheten just nu upplever. I dagsläget arbetar de intensivt med att bistå migranter, asylsökande och flyktingar i Europa.

– Vi vet att Läkare Utan Gränser gör en stor insats när det gäller att minska lidande runt om i världen, speciellt nu när kriget i Syrien intensifierats och antalet flyktingar ökar för var dag. Deras arbete är viktigt och därför känns det angeläget att både företaget, och de anställda som önskar, är med och bidrar, säger Rolf Kjaernsli, CEO på Cad-Q Group.

Förutom att Cad-Q och Symetri donerar en summa uppmanar man även alla medarbetare att vara med och bidra.

– Vi vet att många av våra anställda är engagerade i flyktingfrågan och vill hjälpa till. Därför har vi även uppmanat dem som önskar att skänka en gåva. För varje krona våra anställda skänker dubblar vi insatsen, vilket ju gynnar Läkare Utan Gränser, fortsätter Rolf Kjaernsli.

Läkare Utan Gränser hjälper människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet. Förutom att driva räddningsinsatser till havs och tillhandahålla sjukvård och psykiskt stöd i Sydeuropa och på Balkan delar Läkare Utan Gränser även ut förnödenheter och försöker att förbättra levnadsförhållandena för människor på flykt.

De driver även projekt på Sicilien och på de grekiska öarna där människorna anländer. Många som kommer fram i Sydeuropa försöker att ta sig vidare via Balkan till Central- och Nordeuropa. Därför driver de projekt längs med denna rutt där de ger sjukvård och delar ut förnödenheter, bland annat vid Greklands gräns till Makedonien, i Serbien och Kroatien.

För mer information, kontakta gärna:
Lars Vrennhage, HR-ansvarig, Cad-Q, 08-704 80 39.

■■ Cad-Q och Symetri är Norra Europas ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-system till bygg-, fastighets- och industrisektorerna. Cad-Q grundades 1989 och har cirka 280 medarbetare på 20 kontor i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Storbritannien. Cad-Q är en del av Addnode Group-koncernen som är noterad på OMX Nordic List, Small Cap. Mer information om Cad-Q finns på www.cad-q.se.