LINK arkitektur AB väljer molntjänsten BIMeye med koppling mot ArchiCAD i kommande byggprojekt

LINK arkitektur har valt att använda BIMeye, en internetbaserad databas som ger ökad tillgänglighet av information i byggprojekt. Ett tydligt fokus på projektering i kombination med öppenhet och flexibilitet fällde avgörandet. Genom ett banbrytande samarbete med LINK arkitektur kopplas BIMeye till BIM-verktyget ArchiCAD för första gången.

LINK arkitektur har tecknat ett samarbetsavtal för molntjänsten BIMeye; en internetbaserad databas som ger människor som normalt inte kommer i kontakt med ett CAD-/BIM-program, tillgång till information i byggprojekt. I tjänsten ingår bland annat apparna BIMeye Door Manager, Room Manager samt Interior Manager. Detta är första gången som BIMeye kopplas till BIM-verktyget ArchiCAD.

Avtalet inleds med ett år för att utvärdera tjänsten. Bland annat testas projektering av dörrar och fast inredning. Ambitionen hos båda parter är att utvecklas tillsammans mot en bredare strategisk BIM-satsning. Aktuella projekt är ett flertal sjukhus- och labbprojekt. Först ut är Södersjukhuset med Locum som beställare.

Tidigare i år kunde BIMeye, med stöd av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova, ta ett första steg mot en bredare publik på den nordiska marknaden. Ett utvecklingsprojekt pågår med uppdraget att bättre hantera internationella standarder såsom IFC och COBie samt utveckla en ny 3D viewer. Avtalet som nu tecknats med LINK arkitektur är ett steg åt korrekt håll för att verka för en öppenhet, beträffande filformat för BIMeye

”Vi på LINK arkitektur genomförde en noggrann utvärdering av tillgängliga lösningar på den nordiska marknaden. Vi valde BIMeye på grund av att vi upplevde ett tydligt fokus på projektering och stor flexibilitet med ett anpassningsbart gränssnitt. Öppenhet och tillgängligt är viktiga nyckelord för oss”, säger Linn Sundberg, BIM-ansvarig Sverige på LINK arkitektur AB. ”Vi är väldigt nöjda med att ha hittat ett verktyg för att på ett optimerat och kvalitativt sätt kunna hantera stor mängd information för vissa byggdelar, både i vår BIM-modell samt i en öppen lösning mellan konsulter och andra intressenter.”

”Att LINK arkitektur har valt BIMeye från oss på Cad-Q kan kanske ses som kontroversiellt, med vår bakgrund som Autodesk-återförsäljare”, säger Mats Persson, Business Unit Manager, Project Services på Cad-Q. ”BIMeye är dock en strategisk satsning från vår sida, där vi går mot ett öppnare förhållande till standarder och verktyg. Vi har sedan tidigare stor erfarenhet av projekteringsverktyg och BIM-processtöd till byggbranschen. Nu är vi glada att med vår molntjänst BIMeye få vara med och ge LINK arkitektur stöd i deras ambitioner att kunna säkerställa effektiva arbetsprocesser i sina uppdrag”.

r mer information vänligen kontakta:

Mats Persson, Business Unit manager Project Services, Cad-Q
Telefon: +46 70 603 48 20, E-mail: mats.persson@cad-q.se