Tillväxtpriset Bästa Tillväxt delas ut 6/12 2012

Den 6/12 2012 delar kreditupplysningsföretaget Syna ut priset Bästa Tillväxt för sjätte året. Samtliga svenska aktiebolags senast tillgängliga bokslut har kartlagts för att utse vinnarna. Priset delas ut till den kommun i respektive län med störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

Tjugo kommuner runt om i landet mottog 2011 priset för Bästa Tillväxt och inför utdelningen av årets pris har vi vänt blicken åt några av förra årets vinnare för att höra vad förra årets pris har betytt för dem.

Herrljunga kommun mottog förra året priset för Bästa Tillväxt 2011 i Västra Götalands län i konkurrens med 48 andra kommuner. En utmärkelse som kommunen är stolta över.

– Priset togs emot med en mycket positiv känsla och vi har använt Bästa Tillväxt i vår kommunikation eftersom alla våra företag har varit delaktiga i det här. Tidigare har ju individuella företag vunnit pris för sina egna prestationer men det här är något som vi alla, kommunen och alla företag på orten, kan stå bakom, säger Per Florén, näringslivsansvarig på Herrljunga Kommun.

I Västmanlands län mottog Surahammar priset för Bästa Tillväxt 2011 och var enligt Sabine Dahlstedt, näringslivsansvarig i kommunen, ett bevis på hur bra bredd företagen i Surahammar har:

– Vi har ju traditionellt varit en bruksort och många inte är medvetna om att vi har en stor bredd när det gäller företag, så det var jätteroligt att få en utmärkelse som visar just det.

Linda Wennerholm, näringslivsutvecklare i Hylte kommun som 2011 var vinnare i Hallands län, ser priset som ett bevis på att den väg man valt att gå är den rätta.

– Många företag i kommunen strävar efter att utvecklas och nyanställa så utmärkelsen blev ett kvitto på att man hade gjort rätt. Företagen kände en stolthet och det är alltid väldigt positivt när man får en utmärkelse för det arbete som man har lagt ner. Det känns väldigt roligt att en kommun av den här storleken kan vara med att hävda sig i sådana här sammanhang, säger Linda Wennerholm, näringslivsutvecklare i Hylte kommun.

Årets pris

Priset för Bästa Tillväxt 2012 presenteras den 6 december 2012.

Med priset uppmärksammar vi de kommuner där en stor andel av företagen går bra och växer. I varje län får den kommun priset som har den största andelen andelen företag som ökar sin omsättning, ökar antalet anställda och andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.

Centralt är alltså andelen företag som ökat. Av dessa tre tal gör vi sedan ett index som möjliggör att jämföra kommunerna med varandra. Indexet baseras på alla svenska aktiebolags senast tillgängliga bokslut. För mer information om priset: kontakta oss eller besök vårt pressrum på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/syna-ab

Kontakta oss för mer information om priset:

Informationsansvarig Syna AB

Mail harald.stjerna@syna.se

Dir 040 – 258539

Mob 0702 – 338297

Växel 040 – 258508

Syna AB är Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag och har sedan 1947 tillhandahållit kreditupplysningar och marknadsinformation. Fler än 10.000 företag använder vår affärsinformation för att hitta, kontrollera och bevaka kunder, leverantörer och partners.