Studie visar: Bildskärmsglasögon ger ökad produktivitet  – sparar in månadslöner

Studie visar: Bildskärmsglasögon ger ökad produktivitet – sparar in månadslöner

En finsk studie visar för första gången, med hjälp av ett syntest att bildskärmsglasögon ökar produktiviteten vid bildskärmsarbete. I studien ökade försökspersonernas läshastighet med cirka 4,5 procent, eller fem sidor per dag, jämfört med personer som använder dubbelslipade glasögon. Produktivitetsökningen innebär att arbetsgivaren på 2,5 år kan spara in en månadslön och på tre månader få igen investeringen i bildskärmsglasögon. I Sverige arbetar nästan 70 procent av alla yrkesarbetande framför en bildskärm*.

Enligt studien som gjorts av Arbetshälsoinstitutet, Åbo universitet, Informationscentralen för Optiska branschen och Folkpensionsanstalten i Finland, ökade läshastigheten med cirka 4,5 procent för försökspersonerna som var 54-64 år, när de använde bildskärmsglasögon. Framförallt gynnas äldre personer av att använda bildskärmsglasögon eftersom ögats förmåga att anpassa sig till olika arbetsförhållanden blir sämre med åren. Bildskärmsglasögon förbättrar både arbetsmiljö och produktivitet samt minskar risken för arbetsskador vilket gör det möjligt att stanna längre i arbetslivet.

– För personer som börjar bli uppåt åren kan bildskärmsglasögon vara jätteviktigt. Jag är säker på att vi kommer se ännu fler som använder bildskärmsglasögon som en arbetshälsofrämjande åtgärd framöver eftersom vi kommer att behöva arbeta allt längre upp i åren, säger Helen Hjertberg, chefsoptiker på Synoptik som är marknadsledande inom arbetsglasögon i Sverige.

Men produktivitetsökningen gäller inte bara för äldre. Enligt en studie från University of Optometry i Alabama och College of Optometry i Ohio visade det sig att bildskärmsglasögon avhjälpte ögonbesvär och ökade produktiviteten vid datorarbete med mellan 2,5 och 28,7 procent för försökspersonerna som var 19-30 år*.

Arbetsmiljöverket rapporterar att var fjärde till varannan datoranvändare har ögonbesvär på grund av bildskärmsarbete*, ett antal som skulle kunna minska med rätt glasögon.

– Bildskärmsglasögon kan minska ögonbesvär för den som sitter mycket framför en bildskärm men innebär också att man ofta får en bättre arbetsställning som avlastar nacke, axlar och rygg och därmed minskar risken för arbetsskador, säger Helene Hjertberg.

Enligt studien kan man som arbetsgivare räkna med att på cirka 2,5 år sparat in cirka en månadslön och på tre månader betalat av investeringen, beroende på hur mycket den anställde arbetar framför dator och hur stor produktivitetsökning han eller hon får.

Så gick studien till
Studien genomfördes med den så kallade Reading Navigator-metoden som mäter läshastigheten i ord per minut, och omfattade 24 försökspersoner i åldrarna 54-64. Försökspersonerna fick genomgå en synundersökning och fick därefter både ett par vanliga dubbelslipade glasögon och ett par bildskärmsglasögon som de fick använda i arbetet och på fritiden i flera månaders tid, innan de genomgick tester i laboratorium. Varje person fick genomföra fem olika läshastighetstester med respektive glasögontyp, där man mätte den tid som försökspersonerna behövde för att känna igen ord och uppfatta meningsstrukturen i de lästa texterna.

Vad är bildskärmsglasögon?
Bildskärmsglasögon, även kallade terminalglasögon, skiljer sig från privata glasögon genom annorlunda styrka och/eller konstruktion i glaset. Styrkan i bildskärmsglasen är anpassad efter de personliga arbetsavstånden.

Källor:
Länk till Arbetsmiljöverket om datorarbete*
Daum KM, Clore KA. et al. Productivity associatedwith visual status of computer users. Optometry 2004;75:33-47
Länk till Arbetsmiljöverket om ögonbesvär*
Länk till studien i sin helhet

Helene Hjertberg, leg. optiker, Synoptik, tfn: +46 (0)70-236 89 94
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 115 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.