Synoptik kontrollerar förares syn på Bilprovningen - Rätt syn kan rädda liv i trafiken

I samarbete med NTF startade Synoptik förra året projekt Synbesiktningen. Nu tar Synoptik Synbesiktningen ett steg längre genom att denna gång ge sig ut till Bilprovningen för att där genomföra synundersökningar på de bilister som är inne för att kontrollera sina bilar. Målet är givetvis att fler förare ska uppmärksamma om de behöver korrigera sin syn för att köra säkrare.

- Vi vet att många människor drar sig för att göra synundersökning av olika skäl trots att de har behov av det. Vi har därför valt att denna gång även söka upp människor utanför våra butiker för att ge dem möjlighet att kontrollera sin syn. Bilprovningen är en alldeles utmärkt plats för detta, både bil och syn kontrolleras på samma gång, säger Roland Olsson, vd Synoptik.

Synbesiktningen är ett samarbete mellan optikkedjan Synoptik och NTF och startades 2009. Samarbetet syftar till att öka fokus kring synens betydelse för trafiksäkerheten.

Förra årets kampanj blev en stor succé - Synoptik genomförde över 3000 synbesiktningar över hela landet. Resultatet var slående; över 50 % av alla som kontrollerades körde omkring med fel styrka på sina glasögon eller hade inga glasögon alls.

Inför årets kampaj tog man kontakt med Bilprovningen som direkt nappade på idén och erbjöd Synoptik och NTF att använda deras stationer i arbetet med ökad trafiksäkerhet.

- Hösten sätter högre krav på bilförarna; både väglag, regn och mörker gör att det blir extra krävande att köra bil. Det borde vara lika självklart att kontrollera sin syn som att förbereda sin bil för höst- och vintersäsongen. Vi hoppas att detta samarbete ska leda till ett ökat fokus kring synens betydelse för trafiksäkerheten, säger Jan Sandberg, vd NTF.

I år går man ut och utför synkontroller den 15-16 oktober över hela landet. Synoptik och NTF genomför synbesiktning inte bara på Bilprovningen utan även på närmare 40 olika köpcentrum runt om i Sverige. Målet är att fånga upp så många som möjligt av de personer som inte har den synkorrektion som de behöver.

Synoptik undersöker synen den 15 oktober på följande fyra stationer hos Bilprovningen:

• Stockholm – Bilprovningen i Rissne
  • Malmö – Bilprovningen i Valdemarsro
  • Umeå – Bilprovningen Västerslätt
  • Göteborg – Bilprovningen i Mölndal

För ytterligare information kontakta;

Roland Olsson,Vd, Synoptik
Mail: rol@synoptik.se

Jan Sandberg, Vd, NTF
Mobil: 070-580 3000
Mail: jan.sandberg@ntf.se

Hos oss på Synoptik hittar du allt du behöver för din syn: glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Ta hjälp av våra glasögonstylister för att hitta bågarna som passar just dig. Det kostar inget extra. Vi matchar bågarna efter din hudton, din hårfärg, din ansiktsform och din personlighet.

Vi har ett stort urval av bågar i alla prisklasser och kan alltid erbjuda dig de senaste från modevärlden. Välj mellan märken som Prada, Ray-Ban, Peak Performance, Björn Borg, Dolce & Gabbana, Bvlgari, Lacoste, Birka, Burberry, Versace och många fler. Du kan prova våra bågar online i vårt Provrum genom att ladda upp en bild på dig själv.

Vi finns på 103 platser runt om i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder och är en av Sveriges ledande optikkedjor.