Synsam har delat ut 43 678 aktivitetsglasögon för att motverka utanförskap och locka till rörelse - nu ska lika många hopp göras!

Pressmeddelande -

43 678 kostnadsfria aktivitetsglasögon har delats ut till barn med synfel. Nu gör Synsam lika många hopp!

Idag och under hela vecka fem genomför Synsam i samarbete med Generation Pep den årliga manifestationen för mer rörelse i barns vardag. Under devisen ”Upp och Hoppa” ska minst ett hopp för varje barn i hela Sverige uppnås. Synsams medarbetare har satt som mål att hoppa lika många hopp som vi delat ut kostnadsfria aktivitetsglasögon: 43 678 jumping jacks!

Allt fler barn och unga får sämre syn och behöver hjälp med synhjälpmedel. De flesta barn har endast ett par glasögon som ska fungera till allt: i skolan, på fritiden, vid idrott och sportaktiviteter. Många barn får höra ”var rädd om glasögonen” vilket hämmar barn med glasögon att leka och röra sig på lika villkor. För att motverka utanförskap och locka till rörelse startade Synsam och Generation pep ”Alla ska se” år 2019.

Hjälpt 43 678 barn med aktivitetsglasögon
Initiativet ”Alla ska se” innebär att barn mellan 5 och 12 år med synfel får kostnadsfria, slipade aktivitetsglasögon anpassade efter deras behov. Fram till dags dato har Synsam hjälpt 43 678 barn med aktivitetsglasögon och därmed bidragit till rörelse på lika villkor. Detta uppmärksammar Synsams medarbetare genom att just göra 43 678 hopp.

­– Det är bra för ögat med återkommande pauser från skärmar, böcker och aktiviteter där barnet fokuserar blicken på något som är nära. Ögat behöver se på långt håll också. Studier* visar att ögat mår bra av att tillbringa minst 90 minuter per dag utomhus. Med Synsams aktivitetsglasögon vill vi underlätta för barn som bär glasögon, så att tröskeln för att komma i väg på aktivitet sänks. Under hela vecka fem kommer vi på Synsam att hoppa för att manifestera barns och ungas rätt till ett hälsosamt liv, säger Ida Malmblad som är leg. optiker på Synsam ansvarig för barns ögonhälsa.

Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep är glad för samarbetet:
– Vi behöver alla goda krafter för att skapa bättre förutsättningar för barn och ungas hälsa. Synsams initiativ och engagemang är ett fantastiskt bra exempel på hur ett företag kan vara med och skapa verklig förändring.

Om Upp och Hoppa-dagen
Upp och Hoppa-dagen är en manifestationsdag som sker den 31 januari varje år och som sedan fortsätter under hela vecka fem. I initiativet “Upp och hoppa, Sverige!” engagerar sig Generation Pep för att manifestera alla barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv.

Målet med kampanjen är:
- Visa att vi är många som står bakom barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv.
- Öka kunskapen om barn och ungas hälsa, där stillasittandet är en stor del av problemet.
- Öka kunskapen om stillasittandet och fysisk inaktivitet – problemen och positiva effekter av att bryta stillasittandet.

*IMPACT OF INCREASING PREVALANCE OF MYOPIA AND HIGH MYOPIA The impact of myopia and high myopia a Report of the Joint World Health Organisation - Brien Holden Vision Institute

För mer information kontakta gärna:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer Synsam Group
+46 730 27 70 18, jenny.fridh@synsam.com

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och hållbart Lifestyleerbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2022) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Ai Eyewear samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Om Generation Pep
Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep som tillsammans med aktörer från hela samhället vill driva ett ambitiöst och långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus. Läs mer på www.generationpep.se